Teacher training of German as foreign language at Masaryk University in Brno: pedagogical-psychological module and internships
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00133200" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00133200 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kontexte-journal.org/kontexte/article/view/janikova" target="_blank" >https://kontexte-journal.org/kontexte/article/view/janikova</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.24403/jp.1297032" target="_blank" >10.24403/jp.1297032</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Lehrkräftebildung DaF an der Masaryk-Universität in Brno: pädagogisch-psychologisches Modul und Praktika
Popis výsledku v původním jazyce
Professionalität als Hauptziel der modernen Lehrer*innenausbildung ist heute unstrittig. Die Professionalität baut nicht nur auf wissensbasierten, fundierten theoretischen Kenntnissen auf, sie ergibt sich auch aus den praxisbezogenen Bestandteilen der Ausbildung an den Universitäten und Hochschulen. Dieses Postulat wird in den letzten Jahren in der Fachdiskussion oft aufgegriffen, und zwar häufig aus der Perspektive der effektiven Durchführbarkeit, um der Forderung nach größerem Praxisbezug des Lehramtsstudiums gerecht zu werden. Im Beitrag wird der Fokus auf das pädagogisch-psychologische Modul in der Lehrer*innenbildung an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brno gerichtet, wobei besonderes Augenmerk auf dem neu konzipierten System der reflexiven pädagogischen Praktika liegt, die in der Bachelor- sowie der Masterphase einen integralen Bestandteil des Lehramtsstudiums bilden. Dieses Konzept kann Impulse für den Studiengang Deutsch als Fremdsprache bringen.
Název v anglickém jazyce
Teacher training of German as foreign language at Masaryk University in Brno: pedagogical-psychological module and internships
Popis výsledku anglicky
Professionalism as the main goal of modern teacher training is undisputed today. Professionalism is not only linked to knowledge-based, well-founded theoretical knowledge, but also to practical components of the university and/or college teaching. In recent years, this postulate has often been taken up in specialist discussions, frequently from the perspective of effective feasibility, in order to meet the demand for greater practical relevance in teacher training courses. The article focuses on the pedagogical-psychological module in teacher training at the Faculty of Education of Masaryk University in Brno, with particular attention being paid to the innovative system of reflective pedagogical teaching practice, which creates an integral part of both, bachelor's and master's degree programmes. This concept can bring the impulses for the study program German as a foreign language.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
KONTEXTE. Internationales Journal zur Professionalisierung in Deutsch als Fremdsprache
ISSN
2941-1408
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
41-59
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—