Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Czech education system’s conditions for the implementation of GIS in the curriculum in an international context

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00139803" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00139803 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10382046.2023.2299602" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10382046.2023.2299602</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/10382046.2023.2299602" target="_blank" >10.1080/10382046.2023.2299602</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Czech education system’s conditions for the implementation of GIS in the curriculum in an international context

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The implementation of geospatial technologies in both primary and secondary education is more than desirable. However, many obstacles stand in the way. This paper reflects on the current state of geographic information systems (GIS) implementation in the educational curriculum in Czechia in comparison with an international context. The study aimed to analyse the anchoring of GIS in Czech curricula and identify the enablers and barriers to the use of GIS in education. It employed a questionnaire survey to capture a large number of responses (n = 94); following this, guided interviews were conducted with selected teachers (n = 9) to delve deeper into the selected topics. This research work shows that external barriers to the use of GIS in teaching are essentially non-existent; specifically, (the curriculum does not hinder GIS implementation, school management support is sufficient, and the material and technical facilities required are available in most schools). However, teachers’ non-/unpreparedness—their lack of motivation or experience in teaching with GIS—is a significant internal barrier.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech education system’s conditions for the implementation of GIS in the curriculum in an international context

  • Popis výsledku anglicky

    The implementation of geospatial technologies in both primary and secondary education is more than desirable. However, many obstacles stand in the way. This paper reflects on the current state of geographic information systems (GIS) implementation in the educational curriculum in Czechia in comparison with an international context. The study aimed to analyse the anchoring of GIS in Czech curricula and identify the enablers and barriers to the use of GIS in education. It employed a questionnaire survey to capture a large number of responses (n = 94); following this, guided interviews were conducted with selected teachers (n = 9) to delve deeper into the selected topics. This research work shows that external barriers to the use of GIS in teaching are essentially non-existent; specifically, (the curriculum does not hinder GIS implementation, school management support is sufficient, and the material and technical facilities required are available in most schools). However, teachers’ non-/unpreparedness—their lack of motivation or experience in teaching with GIS—is a significant internal barrier.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000142" target="_blank" >TL02000142: Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Research in Geographical and Environmental Education

  • ISSN

    1038-2046

  • e-ISSN

    1747-7611

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    284-299

  • Kód UT WoS článku

    001138446200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85181735008