O příkladu zavádění integrované výuky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F22%3A43905467" target="_blank" >RIV/60076658:12410/22:43905467 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.2062" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.2062</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
O příkladu zavádění integrované výuky
Popis výsledku v původním jazyce
Integrovaná výuka je jedním z trendů současného vzdělávání a je mj. zakotvena v dokumentech vzdělávací a kurikulární politiky. Umožňuje uplatnění různých (mezipředmětových, logických, strukturních, analogických) vazeb v obsahu vzdělávacích oblastí, zejména pak propojení teoretických poznatků s praktickými činnostmi žáků. Vzhledem k tomu, že učitelé v České republice jsou připravováni ve dvouoborových aprobacích, domníváme se, že by pro ně mohla být komplexní integrovaná výuka novinkou či výzvou. Tento příspěvek prezentuje případovou studii, v níž byl sledován postup, jakým způsobem je integrovaná výuka zaváděna do praxe na vybrané základní škole. Zajímali jsme se o faktory, které podporují či brzdí její efektivní zavádění, a sledovali jsme také pohledy konkrétních osob, které se na její implementaci podílely. Výsledky výzkumu rozvoje školy ukazují, že pro úspěch implementace integrované výuky do praxe je potřebná aktivní a motivovaná spolupráce aktérů na různých úrovních v organizaci školy, včetně vytvoření příslušných podmínek na těchto úrovních. Ke stejným závěrům jsme dospěli v naší studii, v níž nám čtyři respondenti z vybrané školy, která se snaží o implementaci integrované výuky do praxe, poskytli informace o své osobní zkušenosti s tímto přístupem, o příležitostech a rizicích souvisejících s procesem implementace, o vhodných podmínkách a svých vizích. Domníváme se, že prezentované informace mohou být příkladem zajímavé zkušenosti z praxe, ale i inspirací pro učitele, studenty učitelství, vzdělavatele učitelů či vedení škol k efektivnímu plánování a implementaci integrovaného kurikula do výuky přírodovědných předmětů a matematiky.
Název v anglickém jazyce
Through the Example of the Introduction of Integrated Teaching – a Descriptive Case Study
Popis výsledku anglicky
Integrated teaching is one of the trends in contemporary education and is embedded in educational and curricular policy documents. It enables the application of various (cross-curricular, logical, structural, analogous) links in the content of educational areas, especially the interconnection of theoretical knowledge with practical activities with pupils. Teachers in the Czech Republic are trained in two-subject qualifications, and we assume that comprehensive integrated teaching could be a novelty or challenge for them. This paper presents a case study in which the way of implementing integrated teaching into practice was monitored in a selected primary school. We were interested in the factors that support or hinder its effective implementation, and we also looked at the views of specific people who participated in its implementation. The results of the school development research show that for the success of the implementation of integrated teaching in practice, active and motivated cooperation of people at different levels in the school organization is needed, including the creation of appropriate conditions at these levels. We came to the same conclusions in our study, in which four respondents from a selected school that is seeking to implement integrated teaching into practice provided us with information about their personal experience with this approach, the opportunities and risks associated with the implementation process, the appropriate conditions, and their visions. We believe that the information presented in this article can be an example of an interesting practical experience, but also an inspiration for teachers, student teachers, teacher educators, or school management to plan and implement an integrated curriculum for the teaching of science and mathematics effectively.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
235-254
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—