Odtrženi od života
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F09%3A00036823" target="_blank" >RIV/00216224:14560/09:00036823 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Odtrženi od života
Popis výsledku v původním jazyce
V dnešní ekonomice je stále větší důraz kladen na využití vědění a informací. Vzdělanostní struktura populace je vizitkou kulturní vyspělosti země. Právo na vzdělání by měl mít každý, kdo po něm touží. Vzdělanostní společnost (knowledge society) však, podle zkušeností ekonomicky vyspělých zemí Evropy, neřeší problémy nízké konkurenceschopnosti, vysoké míry nezaměstnanosti, rozvoj demokracie a občanské společnosti. Stať pojednává o proměnách vzdělání v transformující se ekonomice a jejich důsledcích protrh práce a společnost.
Název v anglickém jazyce
Detached from life
Popis výsledku anglicky
The article discusses the relevancy of social sciences subjects for students of Economics and related specializations. It draws attention to the importance of the evolutional thinking which should be a part of education at high schools and universities.It reminds us of the value of natural rehabilitation and the need for a good understanding of the role of current antinatural culture in biosphere. In the article following questions are raised: What kind of education do we need in these times? How can we prepare the future generation for the current globalized culture which collides with the fragility of life and finality of the Earth? Is it our purpose to only support current economic growth, competitiveness, improvements and insatiable economic entrepreneurship? Is it still desirable to support the scornful relationship of students towards nature and their business interests? Or do we want to lead the students to be theoretically competent to change this situation in the near future?
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů