Measuring European railway effciency using DEA approach.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F13%3A00074829" target="_blank" >RIV/00216224:14560/13:00074829 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://mme2013.vspj.cz/" target="_blank" >https://mme2013.vspj.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Measuring European railway effciency using DEA approach.
Popis výsledku v původním jazyce
There has been a great deal of interest in analysing deregulating and restructuring policies in the European railway sector. A large amount of studies is based on data envelopment analysis (DEA) for evaluating such policies. One of the main reasons why DEA gain so much popularity is, that it allows to measure efficiency, when production process presents the structure of multiple inputs and outputs, without knowing information about prices. On the other hand the complete freedom in choosing weights for inputs and outputs can cause overestimation of effciency levels for some DMUs. The objective of this paper is to evaluate relevance of this fact in railway sector. For this purpose it's performed common CCR, BCC and SBM model and after a deeper insight into the results assurance region method is drawn up. Finally effciency levels of selected models and resulting rankings of European countries are compared.
Název v anglickém jazyce
Measuring European railway effciency using DEA approach.
Popis výsledku anglicky
There has been a great deal of interest in analysing deregulating and restructuring policies in the European railway sector. A large amount of studies is based on data envelopment analysis (DEA) for evaluating such policies. One of the main reasons why DEA gain so much popularity is, that it allows to measure efficiency, when production process presents the structure of multiple inputs and outputs, without knowing information about prices. On the other hand the complete freedom in choosing weights for inputs and outputs can cause overestimation of effciency levels for some DMUs. The objective of this paper is to evaluate relevance of this fact in railway sector. For this purpose it's performed common CCR, BCC and SBM model and after a deeper insight into the results assurance region method is drawn up. Finally effciency levels of selected models and resulting rankings of European countries are compared.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BB - Aplikovaná statistika, operační výzkum
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 31st International Conference Mathematical Methods in Economics 2013
ISBN
9788087035764
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
43-48
Název nakladatele
College of Polytechnics Jihlava
Místo vydání
Jihlava
Místo konání akce
Jihlava
Datum konání akce
11. 9. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000335578000008