Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland?s Eyjafjallajökull erupted in 2010.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F14%3A00073275" target="_blank" >RIV/00216224:14560/14:00073275 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0966692314000751" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0966692314000751</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2014.04.014" target="_blank" >10.1016/j.jtrangeo.2014.04.014</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland?s Eyjafjallajökull erupted in 2010.
Popis výsledku v původním jazyce
In April 2010, the eruption of Eyjafjallajökull considerably disrupted air travel across Europe. The grounding of air transport forced passengers to cancel journeys or find alternative means of transport. We analyse short-term intermodal shifts as a reaction to sudden changes in air transport availability. The question addressed is whether, and in what capacity, air passengers used railways when Prague International Airport was closed. To compare the degree of intermodal shift in Prague for particular European destinations during the closure, we calculated an Intermodal InterModal Shift Index. We concluded that approximately 20% of passengers travelling to neighbouring countries and 6% of passengers travelling to more distant European destinations chose rail as an alternative. Following the airport closure, travellers were willing to choose rail transport as an alternative, but this willingness varies for different countries and areas.
Název v anglickém jazyce
Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland?s Eyjafjallajökull erupted in 2010.
Popis výsledku anglicky
In April 2010, the eruption of Eyjafjallajökull considerably disrupted air travel across Europe. The grounding of air transport forced passengers to cancel journeys or find alternative means of transport. We analyse short-term intermodal shifts as a reaction to sudden changes in air transport availability. The question addressed is whether, and in what capacity, air passengers used railways when Prague International Airport was closed. To compare the degree of intermodal shift in Prague for particular European destinations during the closure, we calculated an Intermodal InterModal Shift Index. We concluded that approximately 20% of passengers travelling to neighbouring countries and 6% of passengers travelling to more distant European destinations chose rail as an alternative. Following the airport closure, travellers were willing to choose rail transport as an alternative, but this willingness varies for different countries and areas.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Transport Geography
ISSN
0966-6923
e-ISSN
—
Svazek periodika
37
Číslo periodika v rámci svazku
May 2014
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
102-111
Kód UT WoS článku
000338005300010
EID výsledku v databázi Scopus
—