Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Comparing Competition and Regulated Monopoly in a Railway Market: An Agent-Based Modeling Approach

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F14%3A00074908" target="_blank" >RIV/00216224:14560/14:00074908 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Comparing Competition and Regulated Monopoly in a Railway Market: An Agent-Based Modeling Approach

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper introduces an agent-based model of a passenger railway line. The model is used for comparing the welfare of the railway market under unregulated duopoly and monopoly with maximum-price regulation. In the model, the railway operators graduallyadjust passenger fares and eliminate train departures until the market reaches steady state. The paper analyses the steady-state data generated using two sets of parameter values. It finds that for most maximum-price levels, including the price that would be chosen by an unregulated monopoly, the total welfare in the monopolistic market is significantly lower compared to the duopoly market. However, there are some levels of maximum price which produce similar or even higher welfare than the duopoly market. The paper suggests that if correctly implemented, a simple maximum-price regulation may generate welfare outcomes comparable to competition.

  • Název v anglickém jazyce

    Comparing Competition and Regulated Monopoly in a Railway Market: An Agent-Based Modeling Approach

  • Popis výsledku anglicky

    This paper introduces an agent-based model of a passenger railway line. The model is used for comparing the welfare of the railway market under unregulated duopoly and monopoly with maximum-price regulation. In the model, the railway operators graduallyadjust passenger fares and eliminate train departures until the market reaches steady state. The paper analyses the steady-state data generated using two sets of parameter values. It finds that for most maximum-price levels, including the price that would be chosen by an unregulated monopoly, the total welfare in the monopolistic market is significantly lower compared to the duopoly market. However, there are some levels of maximum price which produce similar or even higher welfare than the duopoly market. The paper suggests that if correctly implemented, a simple maximum-price regulation may generate welfare outcomes comparable to competition.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 18th International Conference Current Trends in Public Sector Research

  • ISBN

    9788021066113

  • ISSN

    2336-1239

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    255-260

  • Název nakladatele

    Masaryk University

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Šlapanice

  • Datum konání akce

    1. 1. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku