Finding optimum fares and timetables in a monopoly rail market with heterogeneous passengers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F14%3A00076580" target="_blank" >RIV/00216224:14560/14:00076580 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Finding optimum fares and timetables in a monopoly rail market with heterogeneous passengers
Popis výsledku v původním jazyce
This paper presents an agent-based model of passenger rail services. In the model, passengers are uniformly distributed on a circle representing the preferred departure times and passengers on each position of the circle have uniformly distributed reservation prices. The passengers choose the train with the lowest fare plus transport cost, given the sum of fare and transport cost is lower than their reser-vation prices. The paper provides algorithms which can be used for finding fares and timetable of amonopoly train operating company that maximizes its total profit and total welfare in realistic market settings. The efficiency of the algorithms is tested against the analytical solution of the model. The paper finds that the algorithm approximates thetheoretical fare, number of trains and their departure times efficiently.
Název v anglickém jazyce
Finding optimum fares and timetables in a monopoly rail market with heterogeneous passengers
Popis výsledku anglicky
This paper presents an agent-based model of passenger rail services. In the model, passengers are uniformly distributed on a circle representing the preferred departure times and passengers on each position of the circle have uniformly distributed reservation prices. The passengers choose the train with the lowest fare plus transport cost, given the sum of fare and transport cost is lower than their reser-vation prices. The paper provides algorithms which can be used for finding fares and timetable of amonopoly train operating company that maximizes its total profit and total welfare in realistic market settings. The efficiency of the algorithms is tested against the analytical solution of the model. The paper finds that the algorithm approximates thetheoretical fare, number of trains and their departure times efficiently.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
32nd International Conference Mathematical Methods in Eocnomics Conference Proceedings
ISBN
9788024442099
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
495-499
Název nakladatele
Palacký University
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
10. 9. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—