Open access passenger rail competition in the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F16%3A00087601" target="_blank" >RIV/00216224:14560/16:00087601 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967070X16300397" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967070X16300397</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2016.02.003" target="_blank" >10.1016/j.tranpol.2016.02.003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Open access passenger rail competition in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
The paper analyses open access passenger railway competition in the Czech Republic between 2011 and 2014. This competition emerged when the major railway connection between Prague and Ostrava, which was operated only by the incumbent, was entered by two private operators, RegioJet in September 2011 and LEO Express in January 2013. Theoretical studies and experience from other countries suggest that this competition should lead to a price war, intensive market dynamics and product differentiation. The findings from the market development on the Prague – Ostrava route are broadly consistent with these predictions. The open access competition has led to an intensive price war with tariff declines reaching 46%. Innovative marketing and selling strategies have significantly increased the spread of prices, and price discrimination and yield management techniques are used extensively.
Název v anglickém jazyce
Open access passenger rail competition in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The paper analyses open access passenger railway competition in the Czech Republic between 2011 and 2014. This competition emerged when the major railway connection between Prague and Ostrava, which was operated only by the incumbent, was entered by two private operators, RegioJet in September 2011 and LEO Express in January 2013. Theoretical studies and experience from other countries suggest that this competition should lead to a price war, intensive market dynamics and product differentiation. The findings from the market development on the Prague – Ostrava route are broadly consistent with these predictions. The open access competition has led to an intensive price war with tariff declines reaching 46%. Innovative marketing and selling strategies have significantly increased the spread of prices, and price discrimination and yield management techniques are used extensively.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD03000061" target="_blank" >TD03000061: Význam regionálních terminálů vysokorychlostních tratí pro hustotu dopravních proudů a teritoriální soudržnost.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Transport Policy
ISSN
0967-070X
e-ISSN
—
Svazek periodika
vol. 47
Číslo periodika v rámci svazku
April 2016
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
203-211
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84959362925