Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Free Indirect Style Across Languages: The Case of John Updike’s Writing and Its Mandarin Renderings

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14640%2F18%3A00105050" target="_blank" >RIV/00216224:14640/18:00105050 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Free Indirect Style Across Languages: The Case of John Updike’s Writing and Its Mandarin Renderings

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The proposed paper explores the cross-linguistic dimension of free indirect style using John Updike’s writing (original in English) and its Mandarin renderings. In the analysis, I identify at least the following stylistic strategies in Updike’s free indirect style: mixing of tense, manipulation of subject-verb agreement, and inversion. In addition, I argue that Updike’s skillful use of the above stylistic strategies is, and can only be, specific to the English language, and that presents an immediate dilemma to translators into Mandarin Chinese as the structural means identified do not exist at all in the Mandarin system. In particular, Mandarin is notoriously a tenseless language and does not inflectionally mark subject-verb agreement; being a topic-comment language, Mandarin Chinese also has an information-packaging system that is very different from English as a subject-predicate language. The present paper will look into the ways how Mandarin translators, with no linguistic means comparable to the English original, (have to) adapt and render Updike’s style in their reproductions of the same literary scene, considering corresponding passages in English and Mandarin.

  • Název v anglickém jazyce

    Free Indirect Style Across Languages: The Case of John Updike’s Writing and Its Mandarin Renderings

  • Popis výsledku anglicky

    The proposed paper explores the cross-linguistic dimension of free indirect style using John Updike’s writing (original in English) and its Mandarin renderings. In the analysis, I identify at least the following stylistic strategies in Updike’s free indirect style: mixing of tense, manipulation of subject-verb agreement, and inversion. In addition, I argue that Updike’s skillful use of the above stylistic strategies is, and can only be, specific to the English language, and that presents an immediate dilemma to translators into Mandarin Chinese as the structural means identified do not exist at all in the Mandarin system. In particular, Mandarin is notoriously a tenseless language and does not inflectionally mark subject-verb agreement; being a topic-comment language, Mandarin Chinese also has an information-packaging system that is very different from English as a subject-predicate language. The present paper will look into the ways how Mandarin translators, with no linguistic means comparable to the English original, (have to) adapt and render Updike’s style in their reproductions of the same literary scene, considering corresponding passages in English and Mandarin.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů