Univerzita jako republika učenců. Idea univerzity u Karla Jasperse
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F15%3A39900957" target="_blank" >RIV/00216275:25210/15:39900957 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Univerzita jako republika učenců. Idea univerzity u Karla Jasperse
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola "Univerzita jako republika učenců: idea univerzity u Karla Jasperse" se věnuje koncepci univerzity v Jaspersově díle. Jaspers představuje svůj koncept univerzitní reformy v souvislosti s obnovou demokracie v Německu po druhé světové válce a rozvíjí jej na pozadí své existenciální filosofie. Navazuje na Humboldtův pojem univerzity a ukazuje, že univerzita je místem vědeckého života, jehož smyslem je hledání pravdy. Toto hledání se realizuje ve vztahu mezi učitelem, který je současně badatelem, ažákem. V tomto ohledu fundamentálně promýšlí význam univerzity, jejích fakult, vědeckého života a akademického společenství. Jaspers ve svém promýšlení univerzity varuje před rizikem izolovanosti jednotlivých vědních oborů a před fragmentarizací univerzitních pracovišť. Za zvláště nebezpečné považuje vytrácení etických otázek z oblastí vědeckého života.
Název v anglickém jazyce
University as a Republic of Scholars. The Idea of University in Karl Jaspers
Popis výsledku anglicky
The chapter "University as a Republic of Scholars. The Idea of University in Karl Jaspers" examines the conception of university in the work of Karl Jaspers. Jaspers presents his concept of university reform in connection with the return to democracy inGermany after the Second World War. Jaspers develops his conception of university against the background of his philosophy of existence. Following Humboldt's conception of university, Jaspers portrays university as a place of scientifi c life, whose meaning consists in the search for truth. This search is realized in the relation between the teacher, who is simultaneously an independent thinker, and his student. Jaspers uses this conception fundamentally to re-think the signifi cance of the university,of the faculties, of the life of learning and of the academic community. He also warns against the danger of the isolation of particular disciplines and the fragmentation of university departments. Of particular signifi cance is the dange
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Moderní univerzita: ideál a realita
ISBN
978-80-7007-419-0
Počet stran výsledku
47
Strana od-do
197-243
Počet stran knihy
458
Název nakladatele
Filosofia
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—