Duch, věda a vzdělání v Jaspersových úvahách o univerzitě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F17%3A39912138" target="_blank" >RIV/00216275:25210/17:39912138 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Duch, věda a vzdělání v Jaspersových úvahách o univerzitě
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje Jaspersovo pojetí univerzity v souvislosti se třemi základními pojmy jejího určení: duch, vzdělání a věda. V jádru Jaspersovy koncepce stojí humboldtovská idea univerzity, která je založena na spjatosti vědy a výuky, z níž vzchází vzdělání. Univerzitu chápe Jaspers jako specifické místo, které má být zasvěceno hledání pravdy. Jakkoli mnozí kritici této Jaspersově představě vytýkají, že jde o neaktuální a neproblematizovaný relikt idealismu 19. století, Jaspers především po druhé světové válce poukazuje na neodlučitelnost vědy a humanity a na specifický význam univerzity pro zachování a obnovu demokratické společnosti.
Název v anglickém jazyce
Spirit, Science and Education in Jaspers´ Considerations on University
Popis výsledku anglicky
The text presents Jaspers’s conception of University in the context of its elementary defining ideas: spirit, education and science. The Humboldt’s idea of University, based in the unity of science and teaching, which establishes education, lies in the centre of Jasper’s conception. Jaspers understands University as a specific space which is supposed to be dedicated to searching the truth. Even though there are many critics who comment on it, claiming it an out-of-date and non-problematized relict of idealism of the 19th century, Jaspers, especially after the World War II, points out the inseparability of science and humanity and the importance of University for maintenance and re-creation of a democratic society.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova : časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
57
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
6-20
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—