Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Duch, věda a vzdělání v Jaspersových úvahách o univerzitě

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F17%3A39912138" target="_blank" >RIV/00216275:25210/17:39912138 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Duch, věda a vzdělání v Jaspersových úvahách o univerzitě

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek představuje Jaspersovo pojetí univerzity v souvislosti se třemi základními pojmy jejího určení: duch, vzdělání a věda. V jádru Jaspersovy koncepce stojí humboldtovská idea univerzity, která je založena na spjatosti vědy a výuky, z níž vzchází vzdělání. Univerzitu chápe Jaspers jako specifické místo, které má být zasvěceno hledání pravdy. Jakkoli mnozí kritici této Jaspersově představě vytýkají, že jde o neaktuální a neproblematizovaný relikt idealismu 19. století, Jaspers především po druhé světové válce poukazuje na neodlučitelnost vědy a humanity a na specifický význam univerzity pro zachování a obnovu demokratické společnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Spirit, Science and Education in Jaspers´ Considerations on University

  • Popis výsledku anglicky

    The text presents Jaspers’s conception of University in the context of its elementary defining ideas: spirit, education and science. The Humboldt’s idea of University, based in the unity of science and teaching, which establishes education, lies in the centre of Jasper’s conception. Jaspers understands University as a specific space which is supposed to be dedicated to searching the truth. Even though there are many critics who comment on it, claiming it an out-of-date and non-problematized relict of idealism of the 19th century, Jaspers, especially after the World War II, points out the inseparability of science and humanity and the importance of University for maintenance and re-creation of a democratic society.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Výtvarná výchova : časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní

  • ISSN

    1210-3691

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    57

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    6-20

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus