Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Humova teorie původu náboženství a osvícenské hodnocení orientálních kultur: Co učíme naše středoškoláky?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F18%3A39913821" target="_blank" >RIV/00216275:25210/18:39913821 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Humova teorie původu náboženství a osvícenské hodnocení orientálních kultur: Co učíme naše středoškoláky?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek sleduje dvojí cíl. Zaprvé ukazuje spojení mezi popisem orientálních kultur v českých středoškolských učebnicích a ranými teoriemi vývoje náboženství. Na příkladech vysvětlování islámu a hinduismu je zřejmé, jak současné učební materiály stále reprodukují osvícenské myšlenky o primitivním náboženství. Zvláště Humovo vysvětlení původu náboženství zůstává a s ním i hodnocení orientálních kultur, byť to je někdy spíše implicitní. Druhý cíl je analýza předpokladů, ze kterých David Hume při svém promýšlení původu a vývoje náboženství vycházel. Oproti rozšířenému přesvědčení, že vysvětlení tohoto osvícence je vědeckým, nikoliv náboženským, ukazuje článek závislost Humových úvah na přijetí několika zásadních teologických představ, například existence biblického Boha.

  • Název v anglickém jazyce

    Hume´s Theory about the Origin of Religion and Evaluation of Oriental Cultures: What do we teach our Secondary School Students?

  • Popis výsledku anglicky

    This article aims at two goals. Firstly, it points out the connection between description of Oriental cultures in Czech secondary school textbooks and the early theories of religious evolution. Examples of dealing with Islam and Hinduism show how the current teaching materials are still reproducing the Enlightenment thinkers‘ ideas of primitive religion. Especially Hume’s treatment of the origin of religion remains accepted explanation here, with consequent, although sometimes implicit evaluation of Oriental cultures. By analysing Hume’s assumptions in argumentation about the origin and development of religion, the article argues against common notion of scientific, non-religious nature of his explanations. It shows how Hume’s discussion depends on acceptance of the truth of several theological claims, such as existence of Biblical God.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60304 - Religious studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pantheon

  • ISSN

    1803-2443

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    59-78

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus