Návrh opatření ke snížení negativních vzájemných účinků vozidel a koleje v obloucích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F19%3A39914933" target="_blank" >RIV/00216275:25510/19:39914933 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Návrh opatření ke snížení negativních vzájemných účinků vozidel a koleje v obloucích
Popis výsledku v původním jazyce
Tato výzkumná zpráva shrnuje aktivity, které byly realizovány v rámci řešení pracovního balíčku WP5 v oblasti simulačních výpočtů jízdy kolejových vozidel. Předmětem této zprávy je návrh opatření směřujících ke snížení negativních vzájemných účinků vozidel a koleje, a to zejména v obloucích. Pozornost je zaměřena především na možnosti využití aktivních prvků v pojezdu lokomotivy za účelem minimalizace poškozujících účinků jízdy vozidla v obloucích; za účelem optimalizace jízdních vlastností (stability) vozidla v přímé koleji v oblasti vyšších rychlostí je sledována možnost využití principu dynamického tlumiče. Prezentované výsledky vyplývají z výpočtových analýz (multi-body simulace), provedených v rámci řešení projektu na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice (v programovém systému SJKV) a ve společnosti ŠKODA TRANSPORTATION (systém ADAMS/VI-Rail). Závěrečná doporučení pro optimalizaci pojezdu lokomotivy jsou zasazena do kontextu aktuální metodiky zpoplatnění železniční dopravní cesty, využívané od roku 2017 v podmínkách SBB a zohledňujících právě míru poškozujících účinků jízdy vozidel na kolej.
Název v anglickém jazyce
Proposal of measures for reduction of negative effects between vehicles and track in curves
Popis výsledku anglicky
This report resumes activities which have been realized in the WP5 in the branch of multi-body simulations of railway vehicles. The subject of this report is a proposal of measures focused on reduction of negative effects between vehicles and track, especially in curves. The attention is paid especially on possible application of active elements (actuators) in a locomotive running gear in order to minimize damaging effects of the vehicle in curves; in order to optimize running stability of the vehicle in straight track at higher speeds, a possible application of dynamic damper principle is followed. The presented results follow from computational analyses (multi-body simulations) performed at the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice (using the simulation tool SJKV) as well as in the company ŠKODA TRANSPORTATION (using ADAMS/VI-Rail). Final conclusions for running gear optimisation are presented in a context of actual methodology for track access charges calculation of the SBB reflecting the damaging effects of the vehicles on track since 2017.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020038" target="_blank" >TE01020038: Centrum kompetence drážních vozidel</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů