VZÁJEMNÝ VZTAH DVOJKOLÍ-KOLEJ V OBLOUCÍCH VELMI MALÝCH POLOMĚRŮ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F23%3A39920277" target="_blank" >RIV/00216275:25510/23:39920277 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://drepo.uniza.sk/server/api/core/bitstreams/34c35437-7e4a-40f6-8102-39ea35f8b450/content" target="_blank" >https://drepo.uniza.sk/server/api/core/bitstreams/34c35437-7e4a-40f6-8102-39ea35f8b450/content</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.26552/spkv.Z.2023.1.14" target="_blank" >10.26552/spkv.Z.2023.1.14</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
VZÁJEMNÝ VZTAH DVOJKOLÍ-KOLEJ V OBLOUCÍCH VELMI MALÝCH POLOMĚRŮ
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je zaměřen na problémy vyskytující se při průjezdu historických dvounápravových tramvají obloukem velmi malého poloměru (18÷20 m) v podmínkách brněnského tramvajového provozu. V úvodní části je popsáno postavení dvojkolí i celého podvozku či pojezdu v oblouku malého poloměru a s tím spojené důsledky týkající se opotřebení koleje. Hlavní část příspěvku se zaměřuje na rozbor vzájemného vztahu dvojkolí – kolej, který je prezentován formou příčných a podélných řezů kontaktní rovinou, a to jak pro historické dvounápravové tramvaje, tak i pro aktuálně běžně provozované tramvaje. Uvažovány jsou přitom dva různé jmenovité tvary příčných profilů hlav kolejnic (NT1R10 a NT3). V závěrečné části je pak provedena diskuze nad možným řešením analyzovaných problémů souvisejících s provozem historických dvounápravových tramvají.
Název v anglickém jazyce
WHEELSET–TRACK INTERACTION IN VERY SMALL RADIUS CURVES
Popis výsledku anglicky
The paper is focused on the problems occurring in the course of the 2-axle historical tram types passing through very small radius curves (18÷20 m) in a condition of the Brno’s tram traffic. In the introduction a position of a wheelset or even a bogie or a running gear in a small radius curve is described in connection with results related to rail wear. The main part of the paper is concerned to the wheelset – track interaction analysis which is presented in a form of lateral and longitudinal cross-sections through the contact plane for the 2-axle historical tram types as well as the presently operated trams. The two different nominal rail profiles (NT1 and NT3) are considered in this case. In the conclusion a discussion about the solution of the analyzed problems connected with the 2-axle historical tram types operation is carried out.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Zborník prednášok XXVI. medzinárodnej konferencie Súčasné problémy v koľajových vozidlách – PRORAIL 2023, Diel I
ISBN
978-80-89276-61-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
149-157
Název nakladatele
VTS pri Žilinskej univerzite
Místo vydání
Žilina
Místo konání akce
Žilina
Datum konání akce
20. 9. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
001241681700014