Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Optimalizace algoritmu aktivního natáčení dvojkolí kloubové tramvaje v obloucích s velmi malými poloměry

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F24%3A00378835" target="_blank" >RIV/68407700:21220/24:00378835 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2024.pdf" target="_blank" >https://konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2024.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Optimalizace algoritmu aktivního natáčení dvojkolí kloubové tramvaje v obloucích s velmi malými poloměry

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek představuje výzkum využití aktivních prvků v podvozku moderní nízkopodlažní kloubové tramvaje, který je prováděn na Fakultě strojní ČVUT v Praze. Čtenář je stručně seznámen s problematikou technologie aktivního řízení dvojkolí v kolejových vozidlech a následně s navrženou koncepcí přístupu k řízení aktivních prvků v podvozku moderní kloubové tramvaje s neotočnými podvozky a jejím MBS modelem. Článek se věnuje optimalizaci algoritmu pro řízení natáčení dvojkolí do oblouků s velmi malými poloměry bez přechodnic. Takovéto oblouky se na tramvajových tratích vyskytují zejména v centrech měst na křižovatkách. Průjezd tramvají oblouky s velmi malými poloměry způsobuje vysoké opotřebení kol a kolejnic a emise hluku a vibrací, přičemž vhodně zvoleným řízením aktivního natáčení tramvajových dvojkolí do oblouku lze tyto nepříznivé vlivy výrazně eliminovat.

  • Název v anglickém jazyce

    Optimization of the active wheelset steering algorithm of an articulated tram in curves with very small radii

  • Popis výsledku anglicky

    The paper presents research on the use of active elements in the bogie of a modern low-floor articulated tram, which is carried out at the Faculty of Mechanical Engineering of the Czech Technical University in Prague. The reader is briefly introduced to the issue of technology of active steering of wheelsets in rolling stock and then to the proposed approach to the control of active elements in the bogie of a modern articulated tram with non-rotating bogies. Furthermore, the MBS model of this tram is presented in this contribution. The paper is devoted to the optimization of the algorithm for the control of turning of the wheelsets into curves with very small radii without transitions. Such curves are found on tram lines especially in city centres at intersections. Trams negotiating through curves with very small radii cause high wear of wheels and rails and noise and vibration emissions, and these adverse effects can be significantly eliminated by a suitably selected active wheelset steering of tram wheelsets.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník příspěvků konference ŽELVA 2024

  • ISBN

    978-80-01-07332-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    88

  • Strana od-do

    1-88

  • Název nakladatele

    České vysoké učení technické v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    10. 9. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku