Optimalizace algoritmu aktivního natáčení dvojkolí kloubové tramvaje v obloucích s velmi malými poloměry
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F24%3A00378835" target="_blank" >RIV/68407700:21220/24:00378835 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2024.pdf" target="_blank" >https://konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2024.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Optimalizace algoritmu aktivního natáčení dvojkolí kloubové tramvaje v obloucích s velmi malými poloměry
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje výzkum využití aktivních prvků v podvozku moderní nízkopodlažní kloubové tramvaje, který je prováděn na Fakultě strojní ČVUT v Praze. Čtenář je stručně seznámen s problematikou technologie aktivního řízení dvojkolí v kolejových vozidlech a následně s navrženou koncepcí přístupu k řízení aktivních prvků v podvozku moderní kloubové tramvaje s neotočnými podvozky a jejím MBS modelem. Článek se věnuje optimalizaci algoritmu pro řízení natáčení dvojkolí do oblouků s velmi malými poloměry bez přechodnic. Takovéto oblouky se na tramvajových tratích vyskytují zejména v centrech měst na křižovatkách. Průjezd tramvají oblouky s velmi malými poloměry způsobuje vysoké opotřebení kol a kolejnic a emise hluku a vibrací, přičemž vhodně zvoleným řízením aktivního natáčení tramvajových dvojkolí do oblouku lze tyto nepříznivé vlivy výrazně eliminovat.
Název v anglickém jazyce
Optimization of the active wheelset steering algorithm of an articulated tram in curves with very small radii
Popis výsledku anglicky
The paper presents research on the use of active elements in the bogie of a modern low-floor articulated tram, which is carried out at the Faculty of Mechanical Engineering of the Czech Technical University in Prague. The reader is briefly introduced to the issue of technology of active steering of wheelsets in rolling stock and then to the proposed approach to the control of active elements in the bogie of a modern articulated tram with non-rotating bogies. Furthermore, the MBS model of this tram is presented in this contribution. The paper is devoted to the optimization of the algorithm for the control of turning of the wheelsets into curves with very small radii without transitions. Such curves are found on tram lines especially in city centres at intersections. Trams negotiating through curves with very small radii cause high wear of wheels and rails and noise and vibration emissions, and these adverse effects can be significantly eliminated by a suitably selected active wheelset steering of tram wheelsets.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník příspěvků konference ŽELVA 2024
ISBN
978-80-01-07332-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
88
Strana od-do
1-88
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
10. 9. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—