Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Koncepce aktivního natáčení dvojkolí autonomní tramvaje

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F22%3A00360438" target="_blank" >RIV/68407700:21220/22:00360438 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2022.pdf" target="_blank" >https://www.konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2022.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Koncepce aktivního natáčení dvojkolí autonomní tramvaje

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tratě pro městská kolejová vozidla, obzvláště tramvaje, obvykle vedou centry měst, kde jsou často z historických důvodů použity směrové oblouky s velmi malými poloměry (méně než 25 metrů). Oblouky s ještě menšími poloměry (okolo 15 metrů) lze často nalézt také v depech. Při průjezdu vozidla oblouky s takto malými poloměry dochází k vyčerpání příčných vůlí dvojkolí v kolejovém kanále a ke vzniku velkých skluzových sil v kontaktu kola a kolejnice. Tyto podélné a příčné síly vedou k nežádoucím jevům v podobě vysokého opotřebení kol a kolejnic a emisím hluku a vibrací. Článek se zabývá konceptem aplikace aktivně řízených prvků do pojezdu tramvaje za účelem aktivního vedení dvojkolí a ovlivnění tak chodových vlastností tramvaje, což povede ke zlepšení průjezdu vozidla oblouky malých poloměrů. Příspěvek představuje navrženou koncepci aktivního vedení dvojkolí a koncepci řízení aktivních prvků. Při návrhu konceptu aktivního natáčení dvojkolí jsou brány v potaz zásadní otázky ceny a bezpečnosti aplikace aktivních prvků vedoucích dvojkolí. Tyto otázky jsou v představeném návrhu řízení řešeny pomocí využití dat ze subsystémů autonomní tramvaje či tramvaje vybavené alespoň dílčími subsystémy autonomního řízení, jako je databáze trati a antikolizní systém. Článek dále popisuje princip vytvoření databáze trati, která bude sloužit pro řízení autonomní tramvaje a řízení aktivního natáčení dvojkolí vozidla, pomocí měřicího zařízení, jehož koncept je v příspěvku taktéž představen.

  • Název v anglickém jazyce

    The concept of active wheelset steering of an autonomous tram

  • Popis výsledku anglicky

    Routes for urban rolling stock, especially trams, usually run through city centres, where directional curves with very small radii (less than 25 metres) are often used for historical reasons. Curves with even smaller radii (around 15 meters) can often be found in depots. When a vehicle passes through such a sharp curve, the lateral clearance of the wheelsets in the track is exhausted and large slip forces are generated at the wheel-rail contact. These longitudinal and transverse forces lead to undesirable phenomena in the form of high wheel and rail wear and noise and vibration emissions. The paper deals with the concept of applying actively controlled elements to the tram running gear in order to actively guide the wheelsets and thus influence the tram running characteristics, which will lead to an improvement of the vehicle's passage through small radius curves. This paper presents the proposed concept of active wheelset guidance and the concept of active element control. In the design of the active wheelset steering concept, the fundamental issues of cost and safety of the application of active wheelset steering elements are taken into account. These issues are addressed in the presented control design by using data from the subsystems of an autonomous tram or a tram equipped with at least partial autonomous driving subsystems such as a track database and an anticollision system. The paper also describes the principle of creating an environmental database that will be used for the control of the autonomous tram and the control of the active steering of the vehicle's wheelsets, using a measuring device, the concept of which is also presented in the paper.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník příspěvků konference Želva 2022

  • ISBN

    978-80-01-07046-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    101

  • Strana od-do

    1-101

  • Název nakladatele

    Fakulta stavební

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Jihlava

  • Datum konání akce

    13. 9. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku