Podpora optimálního operativního plánování provozu v osobních železničních stanicích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25530%2F09%3A00009531" target="_blank" >RIV/00216275:25530/09:00009531 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podpora optimálního operativního plánování provozu v osobních železničních stanicích
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zaměřuje na vybrané problémy spojené s operativním řízením provozu osobních železničních stanic. Typickým problémem je výskyt zpoždění vlaku na příjezdu, což může mít za následek narušení platného jízdního řádu a plánu obsazení kolejí. Za tétosituace musí dispečer operativně řešit problémy spojené s potenciálním výskytem konfliktů vzhledem k jízdám vlaků. Pozornost je věnována formalizaci modelu dispečerova rozhodovacího procesu s využitím metod matematického programování. Vstupy do modelu odrážejí potenciální zpoždění přijíždějících vlaků. Výstupy z modelu řeší zejména problémy: kterou nástupištní kolej přidělit přijíždějícímu vlaku a jak dlouho mají čekat přípojné vlaky na zpožděný přijíždějící vlak. Účelová funkce uplatňuje multikriteriální přístup sledující dva cíle: redukovat vliv zpoždění vlaků na odjezdu na provoz v železniční síti a zároveň minimalizovat potíže působené cestujícím.
Název v anglickém jazyce
Support of optimal operative planning related to passenger railway stations
Popis výsledku anglicky
The paper deals with problems arising in a passenger railway station during realtime operation when delays of incoming trains can disturb the timetable and the platform allocation plan. In such a situation a dispatcher must operatively solve the problemsrelated to possible conflicts of train movements. In the paper, a dispatcher?s decision-making process is formalised using a mathematical programming approach. Inputs to the model contain potential delays of incoming trains. Outputs from the model are decisions on: which platform track is to be assigned to the arriving train and how long connecting trains should wait for the incoming delayed train. The objective function combines multiple criteria which encompass two goals: to reduce disturbance propagation through the railway network, i.e. to minimise deviations from the timetable, and at the same time to minimise the inconvenience put to the passengers.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Perner´s Contacts
ISSN
1801-674X
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—