VLIV POVRCHOVÝCH VLASTNOSTÍ VOZOVEK POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ NA NEHODOVOST
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F12%3APU102119" target="_blank" >RIV/00216305:26110/12:PU102119 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
VLIV POVRCHOVÝCH VLASTNOSTÍ VOZOVEK POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ NA NEHODOVOST
Popis výsledku v původním jazyce
Navzdory závazku České republiky v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu z roku 2004 se nehodovost v posledních letech snižovala jen pozvolna. Stanovený cíl nebyl splněn a bez systematických opatření nebude splněn ani cíl následující. Další skutečností, která však není obecně známa, je, že od počátku měření povrchů silnic a dálnic v ČR před 35 lety jsou protismykové vlastnosti v současnosti nejhorší. Hlavně v letech 1995 až 2008 se vlivem velkého nárůstu intenzit dopravy prudce zhoršil stav povrchů vozovek, zvláště dálnic a nejzatíženějších silnic. Mezi roky 2005 až 2009 se v ČR délka komunikací hodnocených klasifikačními stupni 4 – nevyhovující a 5 – havarijní stav zvýšila o 100 %, takže v nevyhovujícím a havarijním stavu je dnes minimálně 30 % povrchů. V příspěvku si klademe otázku, zda nemohou za některé dopravní nehody špatné povrchové vlastnosti vozovek. Jsou zmíněna možná řešení ke snížení počtu dopravních nehod s fatálními důsledky.
Název v anglickém jazyce
The influence of road surface properties to road accidents
Popis výsledku anglicky
National Strategy of Road traffic Safety has not been prepared as a complex material and has not been accepted as a decision making document. Road construction was oriented on new motorways (that are relatively several times safer), but the rest of road network was out of interest. The article takes in to account the influence of one of the parameters of road condition connected with road safety skid resistance. The influence of skid resistance on traffic accidents is documented and characteristics of wearing courses for increasing of skid resistance are presented.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA02030479" target="_blank" >TA02030479: Zavedení zrychlené laboratorní metody podle prEN 12697-49 k měření protismykových vlastností povrchů vozovek a jejich vývoje v závislosti na dopravním zatížení pro snížení nehodovosti a prodloužení životnosti obrusných vrstev</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
2012
Číslo periodika v rámci svazku
12
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
335-339
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—