Metodika návrhu železničních mostů s rozpětím do 24 m s konstrukčním prostorem výrazně omezeným podcházející komunikací, dráhou nebo chováním vodního toku za povodňových situací
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F14%3APR28254" target="_blank" >RIV/00216305:26110/14:PR28254 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika návrhu železničních mostů s rozpětím do 24 m s konstrukčním prostorem výrazně omezeným podcházející komunikací, dráhou nebo chováním vodního toku za povodňových situací
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem metodiky je usnadnit návrh mostních konstrukcí převádějících železniční dráhu přes překážku, jejíž prostor není z různých důvodů vyhovující. Převažujícím důvodem pro užití, v metodice uvedeného unikátního technického řešení nosné konstrukce je zvětšení volné výšky pod mostem, resp. zdvih dolní hrany nosné konstrukce mostu nahoru pomocí snížení stavební výšky při zachování stávající nivelety překračující komunikace, jejíž posun nemusí být ekonomicky či technicky možný. Především to může být účelnénejen pro zvětšení volné výšky pod mosty překračující pozemní komunikace nebo vodní toky a pro zlepšení jejich průchodnosti v místech dosavadních omezení, ale také pro mosty přes vodní toky, které vyžadují zvětšení průtočného profilu. Metodika dále zpracovává návrhová opatření pro povodňovou ochranu křížících se objektů, která je navržena za účelem omezení povodňových škod na objektech a přilehlém okolí. S tím souvisí i rychlejší obnova dopravní obslužnosti trati a úspora finančních nákl
Název v anglickém jazyce
Development of hybrid railway bridge resistant in flood lands
Popis výsledku anglicky
The project aims to develop a railway bridge and establish technical requirements for additional measures for railway track, so that the resulting solutions are attractive to investors, regards to its durability, low maintenance demands and the ability to increase safety and traffic flow at locating the bridge in the flood area. New ideas of the project lies mainly in the development of suitable compact design configuration with extremely depressed structure height, but always meet todays dema
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA02030380" target="_blank" >TA02030380: Vývoj hybridního železničního mostu rezistentního v záplavových územích</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Metodika
Číslo předpisu
č.j. 68/2014-710-VV/2
Technické parametry
Metodika je určena projektantům zabývajících se rekonstrukcí železniční infrastruktury, a také vlastníkům a správcům tratí, které převádí či přemosťuje, jejichž funkce je omezena nebo ohrožena díky nedostatečné volné výšce pod mostem. Nabízí velký potenciál uplatnění v záplavových územích, ve kterých jsou na mostní konstrukci kladeny zvýšené nároky z hlediska kapacity vodního toku i hydrodynamického zatížení. V případech, kdy není ekonomicky nebo technicky reálný zdvih nivelety, nabízí uvedená metodikamožnosti opatření resp. úprav objektů pro převedení požadované hladiny vodního toku mostním otvorem nebo eventuálního přelévání s minimalizací škod na mostních kříženích a okolním území.
Ekonomické parametry
Náklady na zavedení postupů v metodice uvedených jsou minimální a nemohou převýšit přímé ekonomické přínosy pro uživatele. Jedním z prostředků ekonomického přínosu metodiky je využití inovativní prefabrikované železniční nosné konstrukce, která mnohdy umožní rychlejší náhradu stávajících konstrukcí a úsporu finančních prostředků spojených s výlukami. Možnost zachování nivelety díky staticky výhodnější konstrukci je aspekt neméně cenný, který se projeví nejen na mostě, ale také v předpolí a přilehlé trati. Přímé vyčíslení nákladů na zavedení není přímo možné a ani relevantní, protože je metodika určena pro širší spektrum aplikací a její ekonomická efektivnost je odvislá od místních poměrů.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů