Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Real Driving Speed in Relation to Horizontal Curves’ Parameters

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F16%3APU116773" target="_blank" >RIV/00216305:26110/16:PU116773 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ingentaconnect.com/content/asp/asl/2016/00000022/00000009/art00004;jsessionid=5g46jr47rme5k.x-ic-live-02" target="_blank" >https://www.ingentaconnect.com/content/asp/asl/2016/00000022/00000009/art00004;jsessionid=5g46jr47rme5k.x-ic-live-02</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1166/asl.2016.7054" target="_blank" >10.1166/asl.2016.7054</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Real Driving Speed in Relation to Horizontal Curves’ Parameters

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Horizontal curves are very important elements of horizontal alignment, horizontal curves create road bendiness and according to bendiness, drivers choose driving speed. To proper design of other design elements dependent on speed (like sight distances), design speed has to be similar to real driving speed. Another aspect is cost-effective, if we could lower minimal design radius of horizontal curves, road designing would be more adaptable to real conditions, which means roads will be cheaper. Research aims to verify, how real driving speed corresponds to design speed from standards and what is the relationship between real driving speed and other curves’ parameters like longitudinal slope, superelevation, traffic lane width or deflection angle. Real driving speeds measurement was done by statistical radars, measurement happened in 35 different horizontal curves with different parameters. Main relationships which research aimed for, found and proved were correlation between driving speed and deflection angle and correlation between driving speed and curve radius. On the other hand, correlation between driving speed, longitudinal slope and cross slope wasn’t found.

  • Název v anglickém jazyce

    Real Driving Speed in Relation to Horizontal Curves’ Parameters

  • Popis výsledku anglicky

    Horizontal curves are very important elements of horizontal alignment, horizontal curves create road bendiness and according to bendiness, drivers choose driving speed. To proper design of other design elements dependent on speed (like sight distances), design speed has to be similar to real driving speed. Another aspect is cost-effective, if we could lower minimal design radius of horizontal curves, road designing would be more adaptable to real conditions, which means roads will be cheaper. Research aims to verify, how real driving speed corresponds to design speed from standards and what is the relationship between real driving speed and other curves’ parameters like longitudinal slope, superelevation, traffic lane width or deflection angle. Real driving speeds measurement was done by statistical radars, measurement happened in 35 different horizontal curves with different parameters. Main relationships which research aimed for, found and proved were correlation between driving speed and deflection angle and correlation between driving speed and curve radius. On the other hand, correlation between driving speed, longitudinal slope and cross slope wasn’t found.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1408" target="_blank" >LO1408: AdMaS UP - Pokročilé stavební materiály, konstrukce a technologie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ADV SCI LETT

  • ISSN

    1936-6612

  • e-ISSN

    1936-7317

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    2082-2085

  • Kód UT WoS článku

    000399357500004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84989181075