Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Testing of Bituminous Pavement Layers Reinforced with Fiberglass Grids

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F18%3APU128510" target="_blank" >RIV/00216305:26110/18:PU128510 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5592/CO/CETRA.2018.937" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5592/CO/CETRA.2018.937</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5592/CO/CETRA.2018.937" target="_blank" >10.5592/CO/CETRA.2018.937</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Testing of Bituminous Pavement Layers Reinforced with Fiberglass Grids

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The usage of fiberglass grids in asphalt layers helps to restrain the crack propagation and thus can significantly improve pavement life time. The grids can be used in both new road constructions with decreased asphalt layer thickness and in road rehabilitations, respectively. Further, it can be used to decrease the road failure caused by settling of pavement construction in outer vehicle path of strengthened and widened old secondary road, which is a frequent type of pavement failure in the Czech Republic. However, the testing methods for evaluating grid effect and its bond condition to the surrounding asphalt layers differ. This paper presents the specimen preparation, specimen quality test and results of the four-point bending creep test performed on reinforced asphalt beams. The results are then compared with specimens without a fiberglass grid. The possible modes of failure are described and discussed. The test arrangement and loading procedure was adopted from the American standard ASTM D7460, where the specimens are loaded by a constant force and mildly oscillated. However, the four-point bending test cannot properly describe the real behaviour of fiberglass grid and asphalt in real road construction. The paper therefore mentions also an alternative test arrangement for better modelling and understanding of the grid contribution to the pavement.

  • Název v anglickém jazyce

    Testing of Bituminous Pavement Layers Reinforced with Fiberglass Grids

  • Popis výsledku anglicky

    The usage of fiberglass grids in asphalt layers helps to restrain the crack propagation and thus can significantly improve pavement life time. The grids can be used in both new road constructions with decreased asphalt layer thickness and in road rehabilitations, respectively. Further, it can be used to decrease the road failure caused by settling of pavement construction in outer vehicle path of strengthened and widened old secondary road, which is a frequent type of pavement failure in the Czech Republic. However, the testing methods for evaluating grid effect and its bond condition to the surrounding asphalt layers differ. This paper presents the specimen preparation, specimen quality test and results of the four-point bending creep test performed on reinforced asphalt beams. The results are then compared with specimens without a fiberglass grid. The possible modes of failure are described and discussed. The test arrangement and loading procedure was adopted from the American standard ASTM D7460, where the specimens are loaded by a constant force and mildly oscillated. However, the four-point bending test cannot properly describe the real behaviour of fiberglass grid and asphalt in real road construction. The paper therefore mentions also an alternative test arrangement for better modelling and understanding of the grid contribution to the pavement.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TH01011292" target="_blank" >TH01011292: Výzkum a aplikace nových technologií stavby a oprav vozovek se sníženou tloušťkou asfaltových vrstev</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Road and Rail Infrastructure V, Proceedings of the Conference CeTRA 2018

  • ISBN

    978-953-8168-25-3

  • ISSN

    1848-9850

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    1681-1687

  • Název nakladatele

    Tiskara Zelina

  • Místo vydání

    Záhřeb, Chorvatsko

  • Místo konání akce

    Zadar

  • Datum konání akce

    17. 5. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000518218300213