Rozdělení pravděpodobnosti dopravní poptávky ve zvolený den a čas
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F21%3APU139382" target="_blank" >RIV/00216305:26110/21:PU139382 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://juniorstav.fce.vutbr.cz/wp-content/uploads/sites/22/2021/01/JUNIORSTAV-2021.pdf" target="_blank" >https://juniorstav.fce.vutbr.cz/wp-content/uploads/sites/22/2021/01/JUNIORSTAV-2021.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozdělení pravděpodobnosti dopravní poptávky ve zvolený den a čas
Popis výsledku v původním jazyce
Při dopravních průzkumech jsou relativně rutinně odhadovány poptávkové profily zobrazující čekávaný průběh poptávky v pracovní den či o víkendu. Skutečná poptávka však náhodně osciluje okolo odhadnuté hodnoty, což může vést mimo jiné k překročení kapacity a následně v důsledku poklesu kapacity ke tvorbě kongescí. Variabilita poptávky dosud nebyla z tohoto pohledu prakticky vůbec studována, může však hrát roli v dopravních modelech a dopravně-inženýrských úlohách. Výsledky neukazují jednoznačně jedno rozdělení. Celkově nejvhodněji se jeví rozdělení log-normální, což je podpořeno teoretickými předpoklady, avšak v některých dnech a časech vychází lépe normální nebo gamma rozdělení. Vliv bude patrně mít pravidelnost a míra poptávky v daný čas (např. pravidelná ranní špička).
Název v anglickém jazyce
Probability distribution of traffic demand on chosen weekday and time of day
Popis výsledku anglicky
Traffic surveys quite routinely estimate profiles of traffic demand showing the expected evolution of demand over a workday od weekend. However, the actual demand oscillates around this value which can lead to exceeding of the capacity and consequent queueing due to the capacity drop. The demand variability has not yet been properly studied from this point of view, despite the fact it can play a role in modelling and traffic engineering applications. The results do not clearly show a single random distribution. Log-normal distribution seems to fit the best overall, supported by theoretical expectations, however, normal and gamma distributions show better fit on many occasions. The regularity and magnitude of demand (e.g. morning peak hour) probably play a role in this.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů