Metodika k využití vysokopevnostních kompozitních materiálů pro opravy a zesilování netuhých vozovek asfaltovými vrstvami a pro údržbu tenkovrstvými opatřeními
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F24%3APR38865" target="_blank" >RIV/00216305:26110/24:PR38865 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pko.fce.vutbr.cz/wp-content/uploads/sites/7/2024/07/Metodika_k_vyuziti_vysokopevnostnich_kompozitnich_materialu.pdf" target="_blank" >https://www.pko.fce.vutbr.cz/wp-content/uploads/sites/7/2024/07/Metodika_k_vyuziti_vysokopevnostnich_kompozitnich_materialu.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika k využití vysokopevnostních kompozitních materiálů pro opravy a zesilování netuhých vozovek asfaltovými vrstvami a pro údržbu tenkovrstvými opatřeními
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika vznikla na základě poznatků získaných v rámci výzkumného projektu TA ČR CK01000033 s názvem „Prodloužení životnosti vozovek krajských a místních komunikací pomocí inovativních asfaltových vrstev s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů“. Cílem metodiky je shrnout, sjednotit a aktualizovat specifikaci pro sklovláknité výztužné kompozitní materiály používané v asfaltových vrstvách. V metodice jsou definovány podmínky pro zabudování výztužných prvků (sklovláknitých geomříží, geokompozitů) do vozovek silnic ve správě krajů a obcí, a jsou uvedeny příklady použití výztužných prvků v závislosti na technologiích oprav vozovek. Metodika představuje inovativní způsoby řešení údržby a oprav silnic.
Název v anglickém jazyce
The methodology for the use of high-strength composite materials for the repair and reinforcement of asphalt pavements and for maintenance technologies for thin pavement layers
Popis výsledku anglicky
The methodology was developed on the basis of the knowledge obtained within the research project TA ČR CK01000033 entitled "Extend the lifetime of regional and local road structures through innovative asphalt layers using high-strength composite materials". The aim of this methodology is to summarise and update the specification for fibreglass reinforcement composite materials used in asphalt layers. This methodology specifies the conditions for the installation of reinforcement materials (fibreglass geogrid or geocomposite) into pavements of regions and municipalities roads. There are also given some examples of the use of reinforcement depending on the technologies of road repairs. The methodology presents innovative options for road maintenance and repairs.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK01000033" target="_blank" >CK01000033: Prodloužení životnosti vozovek krajských a místních komunikací pomocí inovativních asfaltových vrstev s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Metodika k využití vysokopevnost
Číslo předpisu
MD-2899/2024-730/44
Technické parametry
Metodika stanovuje specifikace výrobků (sklovláknitých geomříží a geokompozitů), podmínky pro zabudování do stavby vozovek včetně popisu instalace geosyntetik a konečnou kontrolu kvality na místě. V metodice jsou obsaženy vzorové technologické listy a schématické vzorové příčné řezy s příklady použití sklovláknitých výztužných materiálů v závislosti na technologiích oprav vozovek. Jedná se o inovativní způsob řešení oprav silnic vyvinuté v rámci projektu TA ČR CK01000033.
Ekonomické parametry
Používáním výztužných sklovláknitých kompozitních materiálů při opravách pozemních komunikací dle této metodiky se dosáhne snížení rozsahu oprav a tlouštěk frézování asfaltových vrstev. Lze tak dosáhnout rychlejšího postupu stavebních prací, snížení spotřeby asfaltových směsí, a to za současného prodloužení životnosti prováděných oprav vozovek. Použití výztužných materiálů pro opravy netuhých vozovek umožňuje oddálit stav, kdy je nutná jejich kompletní rekonstrukce. To povede k úsporám finančních prostředků, které jsou každoročně na opravy silnic vynakládány z veřejných zdrojů. Jedná se o nehmotný veřejně přístupný dokument. Dokument bude sloužit pro projektanty, zhotovitele a správce dopravních staveb a je podkladem pro inovaci předpisu TP 147.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy České republiky – Odbor kosmických aktivit a nových technologií
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů