Laděný hmotnostní tlumič (TMD) - vyhodnocení vlivů na chování mostní konstrukce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F24%3APU155054" target="_blank" >RIV/00216305:26110/24:PU155054 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ebeton.cz/wp-content/uploads/2024-beton-web-uzamceny.pdf" target="_blank" >https://www.ebeton.cz/wp-content/uploads/2024-beton-web-uzamceny.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Laděný hmotnostní tlumič (TMD) - vyhodnocení vlivů na chování mostní konstrukce
Popis výsledku v původním jazyce
Komfort chodců, štíhlý subtilní design, minimalizace počtu pevných opěr a v neposlední řadě úspora materiálu. To jsou hlavní důvody pro integraci tlumení kmitání do projektu mostní konstrukce. Cílem je chránit chodce, cyklisty i most před nežádoucím kmitáním či poškozením. Tento článek shrnuje poznatky z návrhu laděných hmotnostních tlumičů, jejich výroby i možnosti optimalizace. Účinnost laděných hmotnostních tlumičů byla ověřena na dvou ocelových lávkách pro pěší v České republice a na Slovensku, konkrétně na lávce přes řeku Svitavu v Bílovicích nad Svitavou a na lávce přes rychlostní komunikaci v Banské Bystrici. Na obou mostních konstrukcích bylo provedeno dynamické měření před a po osazení tlumiče. Sledování shody modálních parametrů bylo zpracováno pomocí provozní modální analýzy (OMA). Součástí vyhodnocení dynamických zkoušek je i odezva na účinky chodců (kritéria pohody) a stanovení logaritmického dekrementu útlumu.
Název v anglickém jazyce
Tuned Mass Damper (TMD) - Evaluation of the effects on bridge structure behaviour
Popis výsledku anglicky
Pedestrian comfort, a slim, subtle design, minimising the number of fixed supports and, last but not least, material savings. These are the main reasons for integrating vibration damping into a bridge design. The goal is to protect pedestrians, cyclists and the bridge from unwanted vibrations or damage. This paper summarizes the findings from the design of tuned mass dampers, their manufacture and the possibilities for optimization. The effectiveness of tuned mass dampers was verified on two steel footbridges in the Czech Republic and Slovakia, namely on a footbridge over the Svitava River in Bílovice nad Svitavou River and on the footbridge over the expressway in Banská Bystrica. Dynamic measurements were carried out on both bridge structures before and after the installation of the damper. The monitoring of the modal compliance was processed using operational modal analysis (OMA). The evaluation of the dynamic tests includes the response to pedestrian effects (comfort criteria) and the determination of the logarithmic decrement of the attenuation. Translated with DeepL.com (free version)
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Beton TKS
ISSN
1213-3116
e-ISSN
—
Svazek periodika
2024
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
34-38
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—