Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatíření větroně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F03%3APU37759" target="_blank" >RIV/00216305:26210/03:PU37759 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatíření větroně
Popis výsledku v původním jazyce
Tento příspěvek se zabývá možnostmi a postupy pro využití systému MSC.Dytran pro účely ověření a certifikace konstrukce větroně z hlediska jeho bezpečnosti, při zatíženích které působí na konstrukci větroně při nárazu do země pod úhlem 45°. Dopadová rychlost byla uvažovaná v rozsahu 6 15 ms-1. Tento případ zatížení konstrukce větroně a kontrola bezpečnosti interiéru je předepsán v normách letové způsobilosti JAR 22. Za těchto zatěžujících podmínek byly sledovány deformace a napětí působící v konstruukcikabiny v závislosti na tuhosti konstrukce větroně v oblasti deformační zóny. Na figuríně, generované programem GEBOD a umístěné do modelu kluzáku bylo dále sledováno její chování a možnosti vzniku zranění na vybraných místech figuríny. Zatěžující případy byly řešeny na celé konstrukci celokovového větroně, dopadová plocha byla modelována jako nedeformovatelná - RIGID. Model konstrukce kluzáku byl vytvořen v programu MSC.PATRAN.
Název v anglickém jazyce
Checking Sailplane Safety by MSC.Dytran System
Popis výsledku anglicky
This abstract concentrates on possibilities and approach for utilisation of MSC. Dytran. system for the purpose of controling and certification of construction of sailplane as far as safety is concerned, in case of pressure that affects the constructionof the sailplane in case of crash with the angle of 45°. Crashing speed was assumed in the range 6 - 15ms-1. This case of pressure put on construction of sailplane and control of safety of inside is prescriped in the standards of flying capability JAR 22. Under these pressures conditions the deformation of the cockpit of the sailplane was investigated and tension affecting the construction of the cockpit also. These parameters were investigated based on rigidity of the construction of the sailplane anddeformation zone. Also behaviour and possibility of injury of dummy on its chosen parts was investigated (generated by GEBOD program and the dummy was put into the model of the sailplane). Pressures cases were investigated on whole constr
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LN00B051" target="_blank" >LN00B051: Centrum leteckého a kosmického výzkumu (CLKV)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2003
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Letecký zpravodaj
ISSN
1211-877X
e-ISSN
—
Svazek periodika
2003
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
19-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—