Vývoj a realizace letounu VUT 001 Marabu pro ověření systémů UAV
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F08%3APU80001" target="_blank" >RIV/00216305:26210/08:PU80001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Development and Realization of VUT 001 MARABU Aircraft for Experimental Verification of UAV Systems
Popis výsledku v původním jazyce
Recent trend in the development of UAVs (Unmanned Aerial Vehicles) for civil sector is confronted with non-existence of regulatory requirements for their design and operations. Development of an UAV is practically always connected also with development of ground control station. Simultaneous development of both major elements (aerial vehicle and ground control station) makes first flight tests risky with high probability of aerial vehicle destruction. Such development approach is possible only for verysmall UAVs (micro UAVs) or for military aircraft (where producers have special ranges available for tests). European airspace is limited for such tests. Furthermore, such development can be very expensive. On the other hand, adaptation of existing designs into OPV (Optionally Piloted Vehicles) cannot utilize full potential of the airframe for UAV missions. Information gained during participation of Institute of Aerospace Engineering (IAE) in European projects created base for realization
Název v anglickém jazyce
Development and Realization of VUT 001 MARABU Aircraft for Experimental Verification of UAV Systems
Popis výsledku anglicky
Recent trend in the development of UAVs (Unmanned Aerial Vehicles) for civil sector is confronted with non-existence of regulatory requirements for their design and operations. Development of an UAV is practically always connected also with development of ground control station. Simultaneous development of both major elements (aerial vehicle and ground control station) makes first flight tests risky with high probability of aerial vehicle destruction. Such development approach is possible only for verysmall UAVs (micro UAVs) or for military aircraft (where producers have special ranges available for tests). European airspace is limited for such tests. Furthermore, such development can be very expensive. On the other hand, adaptation of existing designs into OPV (Optionally Piloted Vehicles) cannot utilize full potential of the airframe for UAV missions. Information gained during participation of Institute of Aerospace Engineering (IAE) in European projects created base for realization
Klasifikace
Druh
A - Audiovizuální tvorba
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FI-IM3%2F041" target="_blank" >FI-IM3/041: *Návrh a realizace letounu VUT 001 Marabu pro podporu využití bezpilotních létajících prostředků v civilním sektoru (Fakulta strojního inženýrství).</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-902522-2-6
Místo vydání
Ústav letadlové techniky, ČVUT v Praze, FS Ka
Název nakladatele resp. objednatele
Česká odborná společnost letecká
Verze
Neuveden
Identifikační číslo nosiče
neuvedeno