Simulation of Fatigue Crack Growth in the High Speed Machined Panel under the Constant Amplitude and Spectrum Loading
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F09%3APU80911" target="_blank" >RIV/00216305:26210/09:PU80911 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Simulation of Fatigue Crack Growth in the High Speed Machined Panel under the Constant Amplitude and Spectrum Loading
Popis výsledku v původním jazyce
The paper describes methodology of numerical simulation of fatigue crack growth and its application on integrally stiffened panels made of 2024-T351 aluminium alloy using high speed cutting technique. Presented approach starts by the calculation of stress intensity factor function from finite element results obtained using MSC.Patran/Nastran. Subsequent crack growth analyses were done in NASGRO. For predictions of crack growth under the spectrum loading a sequence representing service loading of the transport airplane wing was prepared. Three crack growth models were applied: non-interaction, Willenborg and Strip Yield. Relatively large experimental program comprising both the constant amplitude and spectrum tests on integral panels and CCT specimens was undertaken in order to acquire crack growth rate data and enable verification of simulations. The work was performed within the scope of the 6th Framework Programme project DaToN.
Název v anglickém jazyce
Simulation of Fatigue Crack Growth in the High Speed Machined Panel under the Constant Amplitude and Spectrum Loading
Popis výsledku anglicky
The paper describes methodology of numerical simulation of fatigue crack growth and its application on integrally stiffened panels made of 2024-T351 aluminium alloy using high speed cutting technique. Presented approach starts by the calculation of stress intensity factor function from finite element results obtained using MSC.Patran/Nastran. Subsequent crack growth analyses were done in NASGRO. For predictions of crack growth under the spectrum loading a sequence representing service loading of the transport airplane wing was prepared. Three crack growth models were applied: non-interaction, Willenborg and Strip Yield. Relatively large experimental program comprising both the constant amplitude and spectrum tests on integral panels and CCT specimens was undertaken in order to acquire crack growth rate data and enable verification of simulations. The work was performed within the scope of the 6th Framework Programme project DaToN.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1M0501" target="_blank" >1M0501: Centrum leteckého a kosmického výzkumu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 25th Symposium of the International Committee on Aeronautical Fatigue
ISBN
978-90-481-2745-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
—
Název nakladatele
Springer Science+Business Media
Místo vydání
Dodrecht
Místo konání akce
Rotterdam
Datum konání akce
27. 5. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—