Fractographic reconstitution of fatigue crack growth in integrally stiffened panels
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F10%3APU88175" target="_blank" >RIV/00216305:26210/10:PU88175 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21340/10:00173567
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fractographic reconstitution of fatigue crack growth in integrally stiffened panels
Popis výsledku v původním jazyce
A research program was focused on design and experimental verification of fracture marking of integrally stiffened panels during the fatigue tests under flight-by-flight spectrum loading and testing the effectiveness of various fractographic methods. Thepanels represent complex testing models of aircraft wing parts. Three kinds of cyclic loading were used: constant amplitude loading (CAL), flight-by-flight type spectrum loading without marking and flight-by-flight spectrum with marking. Different methods were applied for fractographic reconstitution of fatigue crack growth: a) measurement of striation spacing, b) identification of beach marks, c) image textural analysis of SEM images of fatigue fracture surfaces (textural fractography) aimed at morphological features oriented in the direction of crack growth. The obtained crack growth curves enable the study of the influence of loading spectrum on crack growth kinetics and comparison of the different fractographic methods.
Název v anglickém jazyce
Fractographic reconstitution of fatigue crack growth in integrally stiffened panels
Popis výsledku anglicky
A research program was focused on design and experimental verification of fracture marking of integrally stiffened panels during the fatigue tests under flight-by-flight spectrum loading and testing the effectiveness of various fractographic methods. Thepanels represent complex testing models of aircraft wing parts. Three kinds of cyclic loading were used: constant amplitude loading (CAL), flight-by-flight type spectrum loading without marking and flight-by-flight spectrum with marking. Different methods were applied for fractographic reconstitution of fatigue crack growth: a) measurement of striation spacing, b) identification of beach marks, c) image textural analysis of SEM images of fatigue fracture surfaces (textural fractography) aimed at morphological features oriented in the direction of crack growth. The obtained crack growth curves enable the study of the influence of loading spectrum on crack growth kinetics and comparison of the different fractographic methods.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1M0501" target="_blank" >1M0501: Centrum leteckého a kosmického výzkumu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Procedia Engineering
ISSN
1877-7058
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—