Fraktografická analýza únavově porušených integrálních panelů křídla letounu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F09%3A00160038" target="_blank" >RIV/68407700:21340/09:00160038 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fraktografická analýza únavově porušených integrálních panelů křídla letounu
Popis výsledku v původním jazyce
Možnosti fraktografické rekonstrukce šíření únavové trhliny mohou být významně rozšířeny použitím fraktografických značek - zejména v případě, kdy striace jsou obtížně identifikovatelné nebo zcela chybí. Výzkumný program byl zaměřen na návrh a experimentální ověření vhodného fraktografického značkování integrálně vyztužených panelů zatěžovaných při únavové zkoušce spektrem typu typu "let za letem". Tyto panely představují komplexní zkušební modely částí křídel letounů. Byly navrženy tři způsoby značkování lomů, založené na redistribuci jednotlivých letů v původní zatěžovací frekvenci. Kromě identifikovatelnosti těchto značek byla velká pozornost věnována otázce vlivu odpovídajících změn zatěžování na šíření únavové trhliny. Na základě identifikace jednotlivých postupových čar na lomové ploše byla provedena rekonstrukce časového průběhu šíření trhlin, jejíž výsledky byly porovnány s daty získanými přímým pozorováním v průběhu zkoušky.
Název v anglickém jazyce
Fractographic Analysis of Fatigued Integral Panels of Aircraft Wing
Popis výsledku anglicky
Possibilities of fractographic reconstitution of fatigue crack growth would be greatly facilitated by fracture marking; especially if striations are arduously detectable or if they are wholly missing. Research program was focused on design and experimental verification of suitable fracture marking of integrally stiffened panels during the fatigue tests under flight-by-flight spectrum loading. These panels represent complex testing models of aircraft wing parts. Three types of fracture marking, based onthe redistribution of individual flights in the original loading sequence, were suggested. Apart from identifiability, special attention was given to the influence of the loading changes on the fatigue crack kinetics. By identification of individual beach marks, fractographic reconstitution of crack growth was carried out and the results obtained were compared with data from direct monitoring.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Fractography 2009
ISBN
978-80-968543-8-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
—
Název nakladatele
Institute of Materials Research SAS
Místo vydání
Košice
Místo konání akce
Stará Lesná
Datum konání akce
8. 11. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—