Modeling, parameter estimation and nonlinear control of automotive electronic throttle using a Rapid-Control Prototyping technique
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F10%3APU88090" target="_blank" >RIV/00216305:26210/10:PU88090 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Modeling, parameter estimation and nonlinear control of automotive electronic throttle using a Rapid-Control Prototyping technique
Popis výsledku v původním jazyce
An electronic throttle consists of a DC motor, spur gears, a return spring, a position sensor, power electronics and an electronic control unit. Fast and precise position control of this electromechanical system is relatively difficult due to very high friction and the strong nonlinearity of the spring. Simple application of linear control, such as PID, fails. In this paper, two new controller structures suitable for different reference signal types are described. The key component of the position controller is the friction compensator based on either/both feedforward or feedback principles. The quality of the resulting behavior was measured using several criteria including the measure of control activity around the equilibrium position. The control activity directly influences the vibration, the noise and the wear of the servo system. The proposed controllers demonstrated superior behavior compared with other published structures.
Název v anglickém jazyce
Modeling, parameter estimation and nonlinear control of automotive electronic throttle using a Rapid-Control Prototyping technique
Popis výsledku anglicky
An electronic throttle consists of a DC motor, spur gears, a return spring, a position sensor, power electronics and an electronic control unit. Fast and precise position control of this electromechanical system is relatively difficult due to very high friction and the strong nonlinearity of the spring. Simple application of linear control, such as PID, fails. In this paper, two new controller structures suitable for different reference signal types are described. The key component of the position controller is the friction compensator based on either/both feedforward or feedback principles. The quality of the resulting behavior was measured using several criteria including the measure of control activity around the equilibrium position. The control activity directly influences the vibration, the noise and the wear of the servo system. The proposed controllers demonstrated superior behavior compared with other published structures.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
INTERNATIONAL JOURNAL OF AUTOMOTIVE TECHNOLOGY
ISSN
1229-9138
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
KR - Korejská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—