Systém měření torzní tuhosti karoserie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F11%3APR25836" target="_blank" >RIV/00216305:26210/11:PR25836 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.iae.fme.vutbr.cz/cs/system/files/2011_FV_Blatak_System_mereni_torzni_tuhosti_karoserie.pdf" target="_blank" >http://www.iae.fme.vutbr.cz/cs/system/files/2011_FV_Blatak_System_mereni_torzni_tuhosti_karoserie.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Systém měření torzní tuhosti karoserie
Popis výsledku v původním jazyce
Torzní tuhost karoserie je důležitým parametrem vozidla. Torzní tuhost karoserie se v průběhu provozu vozidla mění vlivem provozního namáhání, koroze a stárnutí materiálu. Deformace karoserie ovlivňuje při jízdě vozidla rozložení sil pod koly vozidla. Narušuje tím poměry klopných tuhostí náprav, které byly nastaveny pro vyvážené chování vozidla. Z těchto důvodů je důležité měřit torzní tuhost karoserie. Navržené zařízení se skládá z měřicí rovné desky, rámů pod koly vozidla, které přesně definují polohuradiální reakce pod kolem vozidla, členu vyvozujícího zatížení, tenzometrických vah a optického systému pro měření deformace karoserie. Součástí je i výpočetní software pro výpočet torzní tuhosti z naměřených hodnot zátěžných momentů a deformací částí vozidla.
Název v anglickém jazyce
System for Vehicle Body Torsional Stiffness Measurement
Popis výsledku anglicky
Torsional stiffness is an important parameter of the vehicle. The torsional stiffness changes during the vehicle running, due to the working stress, corrosion and material ageing. The vehicle body deformation influences the wheel load distribution by thevehicle ride. It disturbs thus the axle roll stiffness ratio, which was set up for the balanced car behavior. That is why it is so important to measure the body torsional stiffness. The designed device consists of the measurement desk, measurement framethat defines the position of the wheel radial load, the member which makes the load, tensometric scales and optical system for vehicle body deformation measurement. The part of the whole system is also the software for calculation of the torsional stiffness from measured loading moments and deformations.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
JQ - Strojní zařízení a nástroje
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Měření torzní tuhosti
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Zařízení je určeno pro měření torzní tuhosti vozidel s maximální hmotností 2500 kg. Tenzometrické váhy pro určení zatěžujícího momentu ? Computerscales XL. Pro měření deformace je využito optického systému GOM Tritop. Jedná se o jedinečné zařízení, kteréje využíváno pouze pracovníky Vysokého učení technického v Brně k vědeckovýzkumným účelům. Zařízení není licencováno a je umístěno v laboratořích C3 Ústavu automobilního a dopravního zařízení, Technická 2896/2, 616 69 Brno.
Ekonomické parametry
Náklady na stavbu funkčního vzorku 17000 Kč (bez optického systému pro měření deformace)
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
00216305
Název vlastníka
Ústav automobilního a dopravního inženýrství
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—