Rozšíření stabilní práce kompresoru s vysokým stlačením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F15%3APU115301" target="_blank" >RIV/00216305:26210/15:PU115301 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozšíření stabilní práce kompresoru s vysokým stlačením
Popis výsledku v původním jazyce
Odstředivé kompresory používané v současnosti u leteckých motorů a turbodmychadel mají často vysoké stlačení. Charakteristika takovéhoto kompresoru má většinou malý rozsah stabilní práce a to především v oblasti vysokých otáček. S cílem zlepšit průběh charakteristiky odstředivého kompresoru se vyrábějí kola se zahnutými lopatkami dozadu. Často zahnutí lopatek dozadu pro zlepšení průběhu charakteristiky kompresoru nestačí, a proto se hledají další možnosti jak, pro kompresory s vysokým stlačením, stabilní oblast charakteristiky dále rozšířit. V současnosti se velká pozornost věnuje instalaci obtokového kanálu, umístěného ve skříni kompresoru, kterým se spojuje prostor nad záběrníkem se vstupem do kompresoru. V článku jsou rozebrána různá provedení tohoto obtokového kanálu a jejich vliv na průběh charakteristiky kompresoru. Hodnocení se opírá o výsledky experimentů prováděných na modelech IRC a o výpočty v CFD programech.
Název v anglickém jazyce
High Pressure Ratio Compressor Stable Work Enhancement
Popis výsledku anglicky
Centrifugal compressor which are in present days used in aero-engines and turbochargers have high pressure ratio. Performance map of such a compressor often has narrow range of stable work especially in area of high revolution speed. To avoid this phenomenon, the back-swept blades of compressor impeller are produced. But in some cases, the back-swept blades are not enough and therefore other possibilities, how extend compressor operational range, are investigated. In present days, the significant attention is focused on installation of internal recirculation channel into the compressor casing, which interconnect are of compressor impeller with its inlet. In the paper there are discussed various configurations of such a channel and their influence on compressor performance. The assessment is based on experimental measurement and CFD analysis.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FR-TI2%2F276" target="_blank" >FR-TI2/276: *Létající laboratoř pro zkoušky turbovrtulového motoru TP100</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů