Inovativní návrh konstrukce rotoru odstředivého kompresoru pro malé turbovrtulové motory
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F06%3A02132080" target="_blank" >RIV/68407700:21220/06:02132080 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Innovative Design Optimization of Centrifugal Compressor Impeller for Small Turboprop Aero Engines
Popis výsledku v původním jazyce
In the paper a new innovative approach to the design of the centrifugal compressor impeller blades with the goal to improve the centrifugal compressor stage performance characteristics, namely its efficiency and the range of stable work is described. Thenew design of the impeller flow passage geometry consists of the separation of the impeller blades into two parts. First part is formed by the axial-diagonal flow inducer section of the rotor. The second part of the impeller blade row is designed with double number of blades as in the first part of the impeller. Calculated compressor stage performance characteristics using FLUENT solver show significant improvement of characteristics, particularly in the maximum attainable efficiency and stable workingrange in comparison with standard, but already advanced centrifugal compressor stage of the same size almost the same design working point.
Název v anglickém jazyce
Innovative Design Optimization of Centrifugal Compressor Impeller for Small Turboprop Aero Engines
Popis výsledku anglicky
In the paper a new innovative approach to the design of the centrifugal compressor impeller blades with the goal to improve the centrifugal compressor stage performance characteristics, namely its efficiency and the range of stable work is described. Thenew design of the impeller flow passage geometry consists of the separation of the impeller blades into two parts. First part is formed by the axial-diagonal flow inducer section of the rotor. The second part of the impeller blade row is designed with double number of blades as in the first part of the impeller. Calculated compressor stage performance characteristics using FLUENT solver show significant improvement of characteristics, particularly in the maximum attainable efficiency and stable workingrange in comparison with standard, but already advanced centrifugal compressor stage of the same size almost the same design working point.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1M0501" target="_blank" >1M0501: Centrum leteckého a kosmického výzkumu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Advanced Engineering Design AED 2006
ISBN
80-86059-44-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
ČVUT
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Prague
Datum konání akce
11. 6. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—