Návrh prvního stupně odstředivého kompresoru s tandemovými rotorovými lopatkami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F05%3A02114178" target="_blank" >RIV/68407700:21220/05:02114178 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21260/05:06148406
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
First Stage of the Centrifugal Compressor Design with Tandem Rotor Blades
Popis výsledku v původním jazyce
In the paper a new approach to the innovative design of the centrifugal compressor impeller blades is described. The new design of the impeller flow passage geometry consists of the separation of the impeller blades into two parts. First part is formed by the axial-diagonal flow inducer section of the rotor. The second part of the impeller blade row is designed with double number of blades as in the first part of the impeller. The geometry of the inducer of the second blade row is set in a way to matchwell to the outlet velocity distribution from the first part of the impeller blade row. Both blade rows are positioned to each other so the wakes out flowing from the first blade row enter approximately to the center of every second flow passage in the blade to blade channel of the second part of the impeller. CFD calculations of the compressor stage performance characteristics indicate significant improvement of the efficiency curves in comparison to the primary compessor stage design.
Název v anglickém jazyce
First Stage of the Centrifugal Compressor Design with Tandem Rotor Blades
Popis výsledku anglicky
In the paper a new approach to the innovative design of the centrifugal compressor impeller blades is described. The new design of the impeller flow passage geometry consists of the separation of the impeller blades into two parts. First part is formed by the axial-diagonal flow inducer section of the rotor. The second part of the impeller blade row is designed with double number of blades as in the first part of the impeller. The geometry of the inducer of the second blade row is set in a way to matchwell to the outlet velocity distribution from the first part of the impeller blade row. Both blade rows are positioned to each other so the wakes out flowing from the first blade row enter approximately to the center of every second flow passage in the blade to blade channel of the second part of the impeller. CFD calculations of the compressor stage performance characteristics indicate significant improvement of the efficiency curves in comparison to the primary compessor stage design.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the XVIIth International Symposium on Air Breathing Engines (ISABE)
ISBN
1-56347-790-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Název nakladatele
American Institute of Aeronautics and Astronautics
Místo vydání
Reston
Místo konání akce
Mnichov
Datum konání akce
4. 9. 2005
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—