Vliv technologie obrábění na únavové vlastnosti letecké slitiny hliníku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F17%3APU129201" target="_blank" >RIV/00216305:26210/17:PU129201 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv technologie obrábění na únavové vlastnosti letecké slitiny hliníku
Popis výsledku v původním jazyce
Aplikovaný výzkum, realizovaný v rámci dílčí části projektu TAČR AARC TE02000032, který se zabýval vlivem technologie obrábění na únavové vlastnosti hliníkové letecké slitiny 7475-T7351. Výzkum byl zaměřen na analýzu technologie obvodového a čelního frézování spodního panelů křídla ve vztahu k dosažené kvalitě opracování a integritě povrchu při různých řezných podmínkách, zejména ve vztahu k únavovým vlastnostem obráběného materiálu. Součástí výzkumu byl návrh a výroba velmi přesných únavových vzorků pro obvodové a čelní frézování, měření průvodních veličin obrábění a detailní analýza kvality obrobeného povrchu (amplitudové charakteristiky, nosné podíly a zbytková napjatost). Dále bylo studováno nedestruktivní měření vnitřní napjatosti pomocí neutronové difrakce, rozvoj poškození vzorků při tahové zkoušce in situ a fraktografie lomových ploch (iniciace a šíření trhlin).
Název v anglickém jazyce
Impact of machining technology on the fatigue properties of aviation aluminum alloy
Popis výsledku anglicky
Applied research, realized within part of TAČR AARC project TE02000032, dealing with the influence of the technology of machining on fatigue properties of aluminum alloy 7475-T7351. The research was focused on the analysis of the peripheral and frontal milling technology of the lower wing panels in relation to the achieved quality of machining and the integrity of the surface under different cutting conditions, especially in relation to the fatigue properties of the machined material. Part of the research was the design and production of very precise fatigue samples for circumferential and frontal milling, measurement of machining quantities and detailed analysis of the quality of the machined surface (amplitude characteristics, carrier portions and residual stress). In addition, non-destructive measurements of internal stresses by neutron diffraction, development of in-situ tensile test and fracture fracture (initiation and crack propagation) were studied.
Klasifikace
Druh
V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
35
Místo vydání
Neuveden
Název nakladatele resp. objednatele
Neuveden
Verze
—