Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv technologie obrábění na únavové vlastnosti letecké slitiny hliníku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F19%3APU136182" target="_blank" >RIV/00216305:26210/19:PU136182 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv technologie obrábění na únavové vlastnosti letecké slitiny hliníku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Aplikovaný výzkum, realizovaný v rámci dílčí části projektu TAČR TE02000032, který se zabýval vlivem technologie obrábění na únavové vlastnosti hliníkové letecké slitiny 7475-T7351. Výzkum byl v uplynulých letech 2017,2018 a 2019 zaměřen na analýzu technologie vysokoposuvového čelního frézování spodního panelů křídla ve vztahu k dosažené kvalitě opracování a integritě povrchu při různých řezných podmínkách a pro různý náklon nástroje vzhledem k obráběnému povrchu, zejména ve vztahu k únavovým vlastnostem obráběného materiálu. Součástí výzkumu byl návrh a výroba velmi přesných únavových vzorků pro vysokoposuvové čelní frézování, měření průvodních veličin obrábění a detailní analýza kvality obrobeného povrchu (amplitudové charakteristiky, nosné podíly). Dále byla analyzována metalografická struktura hliníkové slitiny 7475-T7351 a byl studován rozvoj poškození vzorků při tahové zkoušce in situ a rozvoj poškození vzorku při cyklickém únavovém tahovém namáhání in situ. Závěrem byla analyzována fraktografie lomových ploch (iniciace a šíření trhlin).

  • Název v anglickém jazyce

    Influence of machining technology on fatigue properties of aircraft aluminum alloy

  • Popis výsledku anglicky

    Applied research, carried out in the framework of the TACR TE02000032 project, which dealt with the influence of machining technology on the fatigue properties of aluminum aircraft alloy 7475-T7351. The research in the past years 2017, 2018 and 2019 focused on the analysis of the technology of high feed front milling of the lower wing panels in relation to the achieved machining quality and surface integrity under different cutting conditions and for different tool tilt relative to the machined surface. material. The research included the design and production of very accurate fatigue samples for high-feed face milling, measurement of machining machining quantities and detailed analysis of the machined surface quality (amplitude characteristics, load-bearing components). Next, the metallographic structure of the aluminum alloy 7475-T7351 was analyzed and the development of specimen damage in the in situ tensile test and the development of specimen damage in cyclic fatigue in situ stress were studied. Finally, fracture fracturegraphy (crack initiation and propagation) was analyzed.

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE02000032" target="_blank" >TE02000032: Výzkumné centrum pokročilých leteckých konstrukcí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    41

  • Místo vydání

    Ústav strojírenské technologie

  • Název nakladatele resp. objednatele

    FSI VUT v Brně

  • Verze