Baterie s regulací teploty článků proudem vzduchu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APA21508" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PA21508 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Baterie s regulací teploty článků proudem vzduchu
Popis výsledku v původním jazyce
Vynález se týká baterie tvořené pouzdrem osazeným články chlazenými resp. ohřívanými proudem vzduchu. Baterie je určena jako zdroj energie zejména pro elektromobily a hybridní automobily. Navrhovaná regulace teploty umožňuje účinně mařit teplo vyvíjené bateriovými články zejména při nabíjení, stejně tak lze systém použít naopak pro ohřev článků při nízkých teplotách okolí. Podstata vynálezu spočívá v tom, že v uzavřeném pouzdru je vytvořen okruh proudění vzduchu mezi články, které je vyvoláno do pouzdra vloženým ventilátorem, přičemž v cestě proudícího vzduchu jsou rozmístěny přepážky tvořené dutými polymerními vlákny, kterými protéká teplonosná kapalina přiváděná z chladicího resp. ohřívacího zařízení umístěného vně baterie. Systém zajišťuje malé rozdíly mezi teplotami jednotlivých článků v celém objemu baterie, čímž výrazně přispívá ke zlepšení životnosti a výkonových parametrů baterie.
Název v anglickém jazyce
Temperature control of cells in battery pack by air flow
Popis výsledku anglicky
A temperature control system is proposed for a compact pack of battery cells that is usable as a power source of electric vehicles and hybrid-electric vehicles. The system can effectively dissipate heat from battery cells generated mainly during charging as well as provide necessary heating during cold starts. The cooling/heating is realized by a forced convection of air confined within a sealed casing of the battery pack, blown by a fan. The temperature of air is controlled by a few layers of parallel spaced polymeric hollow fibers oriented perpendicular to the air flow. Inside the fibers a common refrigerant circulates at a given flow rate and temperature. The maximum temperature difference between the battery cells is minimized, which helps to reduce degradation in the performance of the battery cells and prolongs the overall life time of the entire battery pack consequently.
Klasifikace
Druh
P - Patent
CEP obor
—
OECD FORD obor
20303 - Thermodynamics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/7D16008" target="_blank" >7D16008: FLEXIHEAT - Flexible Capillary Heat Exchanges</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
Patent ČR 308251
Vydavatel
TD001 -
Název vydavatele
Directorate General
Místo vydání
N`Djaména
Stát vydání
TD - Čadská republika
Datum přijetí
15. 4. 2020
Název vlastníka
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence