Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Software for Lubricating System Design

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APR34163" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PR34163 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.vutbr.cz" target="_blank" >https://www.vutbr.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Software for Lubricating System Design

  • Popis výsledku v původním jazyce

    1-WP06-002 - Software makes it possible to evaluate and optimize the load capacity, mass flow rate and mechanical losses of individual components of the lubrication system. The software incorporates an optimisation of the thrust bearing that is based on genetic algorithms in combination with an efficient computational model of thrust bearing lubrication and heat transfer. The presented evolutionary optimisation approach makes it possible to design a bearing with exceptional performance under both specific and extreme operating conditions. The optimisation approach is applied in the development of a journal and thrust bearings and bearing friction losses decreased by approximately 30% compared to serial lubricating system. At the same time, there is no significant decrease in the bearing ability to operate under off-design operating conditions. The software includes unique algorithms incorporated into guide user interface.

  • Název v anglickém jazyce

    Software for Lubricating System Design

  • Popis výsledku anglicky

    1-WP06-002 - Software makes it possible to evaluate and optimize the load capacity, mass flow rate and mechanical losses of individual components of the lubrication system. The software incorporates an optimisation of the thrust bearing that is based on genetic algorithms in combination with an efficient computational model of thrust bearing lubrication and heat transfer. The presented evolutionary optimisation approach makes it possible to design a bearing with exceptional performance under both specific and extreme operating conditions. The optimisation approach is applied in the development of a journal and thrust bearings and bearing friction losses decreased by approximately 30% compared to serial lubricating system. At the same time, there is no significant decrease in the bearing ability to operate under off-design operating conditions. The software includes unique algorithms incorporated into guide user interface.

Klasifikace

  • Druh

    R - Software

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020020" target="_blank" >TE01020020: Centrum kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    OptiDYN

  • Technické parametry

    The software for the design of lubrication system elements uses optimizations to reduce mechanical losses while maintaining the load capacity and lubricant flow rate. Optimization uses genetic algorithms with a specially defined objective function. The objective function incorporates multiple operating states, both design operating states and off-design operating states. The optimization is implemented in parallel on multiple processor cores.

  • Ekonomické parametry

    This software can be advantageously used for internal purposes of project participants in the development phase, preceding serial production, and therefore it is not possible to quantify with sufficient accuracy the direct economic benefits of its application. The benefit is secondarily reflected in the higher quality of commercially offered products in observable parameters such as reduced mechanical losses and thus higher turbocharger efficiency.

  • IČO vlastníka výsledku

  • Název vlastníka

    ÚADI-odbor pohonných jednotek