Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

ANALYSIS OF THE TEMPERATURE PULSATIONS OF THE EXHAUST GAS BEFORE THE THREE-WAY CATALYST

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APU138435" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PU138435 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.engmech.cz/im/doc/EM2020_proceedings.pdf" target="_blank" >https://www.engmech.cz/im/doc/EM2020_proceedings.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21495/5896-3-078" target="_blank" >10.21495/5896-3-078</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    ANALYSIS OF THE TEMPERATURE PULSATIONS OF THE EXHAUST GAS BEFORE THE THREE-WAY CATALYST

  • Popis výsledku v původním jazyce

    When using combustion engine such as common gasoline engine, exhaust gas temperature pulsation due to dynamic changes in the operation condition often occurs. The most problematic point in designing the aftertreatment system is the light-off temperature of the three-way catalyst. The aim of this article is to describe the effect of the load and speed of the engine, which are the most problematic and frequently changing conditions during the real drive. A simulation of the exhaust gas temperature was carried out in order to investigate the impact on the effectivity of the catalyst. The simulated engine was inspired in turbocharged engine VW 1,5 TSI EVO. The exhaust gas temperature was calculated for full load steady state conditions, no load steady state conditions and real drive transient conditions. The results show that the effect of the dynamic changes of the load and speed of the engine is significant for determine the temperature pulsations in exhaust gas. These pulsations have major effect on the effectivity of the catalyst. Next research will be focused on remove these disadvantages with usage of heat storage system based on PCM materials inserted between the turbine and the catalyst.

  • Název v anglickém jazyce

    ANALYSIS OF THE TEMPERATURE PULSATIONS OF THE EXHAUST GAS BEFORE THE THREE-WAY CATALYST

  • Popis výsledku anglicky

    When using combustion engine such as common gasoline engine, exhaust gas temperature pulsation due to dynamic changes in the operation condition often occurs. The most problematic point in designing the aftertreatment system is the light-off temperature of the three-way catalyst. The aim of this article is to describe the effect of the load and speed of the engine, which are the most problematic and frequently changing conditions during the real drive. A simulation of the exhaust gas temperature was carried out in order to investigate the impact on the effectivity of the catalyst. The simulated engine was inspired in turbocharged engine VW 1,5 TSI EVO. The exhaust gas temperature was calculated for full load steady state conditions, no load steady state conditions and real drive transient conditions. The results show that the effect of the dynamic changes of the load and speed of the engine is significant for determine the temperature pulsations in exhaust gas. These pulsations have major effect on the effectivity of the catalyst. Next research will be focused on remove these disadvantages with usage of heat storage system based on PCM materials inserted between the turbine and the catalyst.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20303 - Thermodynamics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ENGINEERING MECHANICS

  • ISBN

    978-80-214-5896-3

  • ISSN

    1805-8248

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    78-81

  • Název nakladatele

    BRNO UNIV TECHNOL, FAC MECHANICAL ENGINEERING

  • Místo vydání

    BRNO

  • Místo konání akce

    Online

  • Datum konání akce

    24. 11. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    000667956100012