Prototyp celokompozitního kluzáku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APR36190" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PR36190 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prototyp celokompozitního kluzáku
Popis výsledku v původním jazyce
Prototyp kluzáku je postavený na nové výrobní lince, která je optimalizována směrem k minimalizaci pohybu komponentů větroně v průběhu celé výroby. Pro tyto účely byly vyrobeny také formy a přípravky, které zajišťují možnost opakované výroby. Vlastní kluzák má bezpečnostní kokpit ve kterém dva piloti sedí za sebou a to pod jednodílným překrytem kabiny. V konstrukci jsou využity moderní technologie výroby jako je např. CNC obrábění a řezání vodním paprskem, které nahradilo díly svařované a ručně vyráběné. V konstrukci křídla je použit vysoko-modulární uhlík, který zvyšuje zejména torzní tuhost křídla nutnou při vysokých rychlostech.
Název v anglickém jazyce
Glider prototype made of composite materials
Popis výsledku anglicky
The prototype of the glider was built on the new production line of the company, which was optimized to minimize movement of glider components during the production. Moulds and devices ensuring repetitive manufacturing were produced for this reason. The glider has a safety cockpit in which two pilots sit in tandem under a single-piece canopy. Modern technologies are used in construction, including CNC machining and water jet cutting. High modulus carbon fibres were used in wing construction. This material improves torsional stiffness which is required at high speed.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FV30261" target="_blank" >FV30261: Vývoj technologických postupů pro zajištění kvalitní, produktivní a opakovatelné výroby kompozitových dílů letadel</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
304TS012 (výrobní číslo)
Číselná identifikace
176828
Technické parametry
Výroba hlavních celků (křídla a trup) v nových formách. Změna ergonomie kabiny s ohledem na prostor pro posádku (loketní opěrky, tvar sedačky, poloha a tuhost uložení ručního řízení). Úpravy designu palubních desek, mimo jiné i díky zjednodušení elektroinstalace a ovládání motoru digitální jednotkou. Vyztužený jednodílný rám kabiny. Návrh řady dalších drobných dílů a jim odpovídajících forem (nahrazující původní jednorázové formy, případně úplně nové). Podrobněji viz výkresová dokumentace 304TS. Výčet je uveden v technické zprávě k prototypu.
Ekonomické parametry
V letech 2022-2026 je odhadován prodej 32 ks. Tržby z prodeje jsou odhadovány na 160 000 tis. Kč. Současně je očekávána úspora nákladů ve výši 3 200 tis. Kč.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
62957473
Název vlastníka
HPH spol. sr.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—