Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The effect of top of rail lubricant composition on adhesion and rheological behaviour

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APU143719" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PU143719 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215098622000088" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215098622000088</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jestch.2022.101100" target="_blank" >10.1016/j.jestch.2022.101100</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The effect of top of rail lubricant composition on adhesion and rheological behaviour

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The effect of top of rail lubricant composition on adhesion has been investigated using a laboratory ball-on-disc tribometer. Rheological properties were analysed using viscosimeter and high pressure torsion device. As a base medium, a biodegradable ester oil with bentonite thickener was selected. Added particles for friction modification were aluminium oxide, zinc oxide, copper sulfide and solid lubricants molybdenum disulfide and graphite. The effect of these components in the base medium on adhesion was evaluated. It was found that the most dominant component was the solid particles for friction modification. Based on the results, top of rail lubricant substances were prepared and tested. The best performing substances provided the optimal level of adhesion. These substances also showed resilience to overdosing, which caused commercial products to provide very low adhesion conditions. The rheological investigation confirmed the very low adhesion is controlled by elastohydrodynamic regime while the stable values are a result of transition to boundary lubrication.

  • Název v anglickém jazyce

    The effect of top of rail lubricant composition on adhesion and rheological behaviour

  • Popis výsledku anglicky

    The effect of top of rail lubricant composition on adhesion has been investigated using a laboratory ball-on-disc tribometer. Rheological properties were analysed using viscosimeter and high pressure torsion device. As a base medium, a biodegradable ester oil with bentonite thickener was selected. Added particles for friction modification were aluminium oxide, zinc oxide, copper sulfide and solid lubricants molybdenum disulfide and graphite. The effect of these components in the base medium on adhesion was evaluated. It was found that the most dominant component was the solid particles for friction modification. Based on the results, top of rail lubricant substances were prepared and tested. The best performing substances provided the optimal level of adhesion. These substances also showed resilience to overdosing, which caused commercial products to provide very low adhesion conditions. The rheological investigation confirmed the very low adhesion is controlled by elastohydrodynamic regime while the stable values are a result of transition to boundary lubrication.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LTACH19001" target="_blank" >LTACH19001: Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Engineering Science and Technology, an International Journal

  • ISSN

    2215-0986

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    35

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    TR - Turecká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    101100-101108

  • Kód UT WoS článku

    000807515200010

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85124096066