Shear properties of top-of-rail products in numerical modelling
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APU146202" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PU146202 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/09544097221138374" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/09544097221138374</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/09544097221138374" target="_blank" >10.1177/09544097221138374</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Shear properties of top-of-rail products in numerical modelling
Popis výsledku v původním jazyce
Top-of-rail product assessment in terms of frictional properties plays a key role in the evaluation of desired benefits for wheel-rail contact. In this study, a high-pressure torsion device is used to study the friction-displacement properties of three types of top-of-rail products. The effects of applied amount and increased temperature were investigated. All tested products were very sensitive to the amount applied. For the water-based substance, the evaporation of water created a solid-like film that provided very low friction. The increase in temperature lowered the coefficient of friction for dry contact but had a negligible effect on the applied products. A FASTSIM-based numerical model is used to demonstrate the application of these results.
Název v anglickém jazyce
Shear properties of top-of-rail products in numerical modelling
Popis výsledku anglicky
Top-of-rail product assessment in terms of frictional properties plays a key role in the evaluation of desired benefits for wheel-rail contact. In this study, a high-pressure torsion device is used to study the friction-displacement properties of three types of top-of-rail products. The effects of applied amount and increased temperature were investigated. All tested products were very sensitive to the amount applied. For the water-based substance, the evaporation of water created a solid-like film that provided very low friction. The increase in temperature lowered the coefficient of friction for dry contact but had a negligible effect on the applied products. A FASTSIM-based numerical model is used to demonstrate the application of these results.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-23482S" target="_blank" >GA20-23482S: Původ vzniku kvílivého hluku v kontaktu kola a kolejnice za modifikovaných třecích vlastností</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
PROCEEDINGS OF THE INSTITUTION OF MECHANICAL ENGINEERS PART F-JOURNAL OF RAIL AND RAPID TRANSIT
ISSN
0954-4097
e-ISSN
2041-3017
Svazek periodika
237
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
796-805
Kód UT WoS článku
000884447600001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85142138953