The performance of top-of-rail products under water contamination
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APU149757" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PU149757 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X23006606" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X23006606</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2023.108872" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2023.108872</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The performance of top-of-rail products under water contamination
Popis výsledku v původním jazyce
Top-of-rail products are commonly used for friction modification in wheel-rail contact. However, the effect of environmental conditions and contaminants on their performance remains unclear. In this study, three commercial top-of-rail products were contaminated by different amounts of water. The laboratory tribometer in ball on-disc configuration was used to measure the coefficient of adhesion in contaminated contact. The results show that water influenced tested top-of-rail products significantly. A very low coefficient of adhesion occurred in tests with oil-based top-of-rail products suggesting that water could cause traction problems on the actual railway where friction modification is being used. Water-based top-of-rail products showed more resistance to water contamination.
Název v anglickém jazyce
The performance of top-of-rail products under water contamination
Popis výsledku anglicky
Top-of-rail products are commonly used for friction modification in wheel-rail contact. However, the effect of environmental conditions and contaminants on their performance remains unclear. In this study, three commercial top-of-rail products were contaminated by different amounts of water. The laboratory tribometer in ball on-disc configuration was used to measure the coefficient of adhesion in contaminated contact. The results show that water influenced tested top-of-rail products significantly. A very low coefficient of adhesion occurred in tests with oil-based top-of-rail products suggesting that water could cause traction problems on the actual railway where friction modification is being used. Water-based top-of-rail products showed more resistance to water contamination.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-23482S" target="_blank" >GA20-23482S: Původ vzniku kvílivého hluku v kontaktu kola a kolejnice za modifikovaných třecích vlastností</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
1879-2464
Svazek periodika
188
Číslo periodika v rámci svazku
Říjen
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
108872-108872
Kód UT WoS článku
001066322900001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85169047248