Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The performance of top-of-rail products under water contamination

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APU149757" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PU149757 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X23006606" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X23006606</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2023.108872" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2023.108872</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The performance of top-of-rail products under water contamination

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Top-of-rail products are commonly used for friction modification in wheel-rail contact. However, the effect of environmental conditions and contaminants on their performance remains unclear. In this study, three commercial top-of-rail products were contaminated by different amounts of water. The laboratory tribometer in ball on-disc configuration was used to measure the coefficient of adhesion in contaminated contact. The results show that water influenced tested top-of-rail products significantly. A very low coefficient of adhesion occurred in tests with oil-based top-of-rail products suggesting that water could cause traction problems on the actual railway where friction modification is being used. Water-based top-of-rail products showed more resistance to water contamination.

  • Název v anglickém jazyce

    The performance of top-of-rail products under water contamination

  • Popis výsledku anglicky

    Top-of-rail products are commonly used for friction modification in wheel-rail contact. However, the effect of environmental conditions and contaminants on their performance remains unclear. In this study, three commercial top-of-rail products were contaminated by different amounts of water. The laboratory tribometer in ball on-disc configuration was used to measure the coefficient of adhesion in contaminated contact. The results show that water influenced tested top-of-rail products significantly. A very low coefficient of adhesion occurred in tests with oil-based top-of-rail products suggesting that water could cause traction problems on the actual railway where friction modification is being used. Water-based top-of-rail products showed more resistance to water contamination.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-23482S" target="_blank" >GA20-23482S: Původ vzniku kvílivého hluku v kontaktu kola a kolejnice za modifikovaných třecích vlastností</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Tribology International

  • ISSN

    0301-679X

  • e-ISSN

    1879-2464

  • Svazek periodika

    188

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Říjen

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    108872-108872

  • Kód UT WoS článku

    001066322900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85169047248