Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Wheel Squeal Noise in Rail Transport: The Effect of Friction Modifier Composition

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APU146116" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PU146116 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.tribology.rs/journals/2022/2022-3/2022-3-01.html" target="_blank" >http://www.tribology.rs/journals/2022/2022-3/2022-3-01.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24874/ti.1211.11.21.02" target="_blank" >10.24874/ti.1211.11.21.02</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Wheel Squeal Noise in Rail Transport: The Effect of Friction Modifier Composition

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study aimed to find an appropriate content of water-based friction modifier that will be able to reduce squeal noise without a significant impact on the coefficient of adhesion. A twin-disc machine was used, and the angle of attack of 4 ° simulates sharp curve conditions. The frictional behavior of nine water-based compositions was investigated for dry and wet films. During these experiments, the sound pressure level and the coefficient of adhesion were monitored. The results showed that the presence of solid lubricant in the composition is needed to achieve a long retentivity; however, its higher content can cause low adhesion. The composition with lower solid lubricant content and particles for friction modification with lower Mohs hardness was found to be suitable for further experiments. Moreover, comparison of recorded signals revealed that there is a bilinear dependence between the coefficient of adhesion and the sound pressure level.

  • Název v anglickém jazyce

    Wheel Squeal Noise in Rail Transport: The Effect of Friction Modifier Composition

  • Popis výsledku anglicky

    This study aimed to find an appropriate content of water-based friction modifier that will be able to reduce squeal noise without a significant impact on the coefficient of adhesion. A twin-disc machine was used, and the angle of attack of 4 ° simulates sharp curve conditions. The frictional behavior of nine water-based compositions was investigated for dry and wet films. During these experiments, the sound pressure level and the coefficient of adhesion were monitored. The results showed that the presence of solid lubricant in the composition is needed to achieve a long retentivity; however, its higher content can cause low adhesion. The composition with lower solid lubricant content and particles for friction modification with lower Mohs hardness was found to be suitable for further experiments. Moreover, comparison of recorded signals revealed that there is a bilinear dependence between the coefficient of adhesion and the sound pressure level.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-23482S" target="_blank" >GA20-23482S: Původ vzniku kvílivého hluku v kontaktu kola a kolejnice za modifikovaných třecích vlastností</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Tribology in Industry

  • ISSN

    0354-8996

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    44

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    RS - Srbská republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    361-373

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85138503031