Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

CFD analysis of wing-propeller interaction on the NASA X-57 Maxwell aircraft wing

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F24%3APU151434" target="_blank" >RIV/00216305:26210/24:PU151434 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2716/1/012002/meta" target="_blank" >https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2716/1/012002/meta</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/2716/1/012002" target="_blank" >10.1088/1742-6596/2716/1/012002</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    CFD analysis of wing-propeller interaction on the NASA X-57 Maxwell aircraft wing

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Due to global warming concerns, the Aviation industry is trying to reduce its carbon footprint. Electric propulsion (EP) is one way of doing this, where the power is obtained from electrical sources. The concept of distributed electric propulsion (DEP) is in the focus now. NASA's X-57 Maxwell, a high winged, all-electric experimental aircraft, uses this concept. The present work aims at developing a CFD model (ANSYS Fluent) to evaluate aerodynamic performance of two configurations of NASA's X-57 aircraft wing; (i) wing and nacelle (clean wing) and (ii) wing, nacelle and one electric propeller under cruise condition; and compare it with the results of wind tunnel experiment performed by NASA/Armstrong X-57 research program. Parameters like lift, drag and pressure coefficients (CL, CD, CP) are compared for both cases. A good match is observed for CL, CD and CP, thus validating the model. The unsteady RANS solver is very efficient in capturing the effects of propeller slipstream on the wing. After validation, this model is further used to simulate aerodynamic performance of a wing with multi-propeller (DEP) configuration. © Published under licence by IOP Publishing Ltd.

  • Název v anglickém jazyce

    CFD analysis of wing-propeller interaction on the NASA X-57 Maxwell aircraft wing

  • Popis výsledku anglicky

    Due to global warming concerns, the Aviation industry is trying to reduce its carbon footprint. Electric propulsion (EP) is one way of doing this, where the power is obtained from electrical sources. The concept of distributed electric propulsion (DEP) is in the focus now. NASA's X-57 Maxwell, a high winged, all-electric experimental aircraft, uses this concept. The present work aims at developing a CFD model (ANSYS Fluent) to evaluate aerodynamic performance of two configurations of NASA's X-57 aircraft wing; (i) wing and nacelle (clean wing) and (ii) wing, nacelle and one electric propeller under cruise condition; and compare it with the results of wind tunnel experiment performed by NASA/Armstrong X-57 research program. Parameters like lift, drag and pressure coefficients (CL, CD, CP) are compared for both cases. A good match is observed for CL, CD and CP, thus validating the model. The unsteady RANS solver is very efficient in capturing the effects of propeller slipstream on the wing. After validation, this model is further used to simulate aerodynamic performance of a wing with multi-propeller (DEP) configuration. © Published under licence by IOP Publishing Ltd.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    13th EASN International Conference on Innovation in Aviation & Space for opening New Horizons

  • ISBN

  • ISSN

    1742-6588

  • e-ISSN

    1742-6596

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    1-8

  • Název nakladatele

    IOP Publishing

  • Místo vydání

    neuveden

  • Místo konání akce

    Salerno

  • Datum konání akce

    5. 9. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku