Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A Simple State-Space Model of Human Driver Applicable to Windy Conditions

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26220%2F24%3APU151765" target="_blank" >RIV/00216305:26220/24:PU151765 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405896324004907" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405896324004907</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2024.07.401" target="_blank" >10.1016/j.ifacol.2024.07.401</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A Simple State-Space Model of Human Driver Applicable to Windy Conditions

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper is concerned with the design, verification and evaluation of a car-driving test scenario for human driver assessment. The scenario implemented in Unreal Engine adds four different wind characteristics which disturb the motion of a simulated vehicle. Besides, the driver is instructed to change the driving lane at defined intervals. These forcing functions enable the identification of the human-machine loop using state-space models. The parameters characterising the human dynamics are extracted from the model of the whole loop. As opposed to rather obsolete McRuer models, this approach follows the recent trends in the modelling of human-machine systems as multiloop systems or quadratically optimal controllers. Our results suggest that the model relying on a single transfer function with 4 parameters loses prediction capabilities during more realistic scenarios, in which random disturbances, such as wind gusts, affect the vehicle. In such cases, the multiloop model with the same number of parameters is able to capture human behaviour more accurately than McRuer model.

  • Název v anglickém jazyce

    A Simple State-Space Model of Human Driver Applicable to Windy Conditions

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is concerned with the design, verification and evaluation of a car-driving test scenario for human driver assessment. The scenario implemented in Unreal Engine adds four different wind characteristics which disturb the motion of a simulated vehicle. Besides, the driver is instructed to change the driving lane at defined intervals. These forcing functions enable the identification of the human-machine loop using state-space models. The parameters characterising the human dynamics are extracted from the model of the whole loop. As opposed to rather obsolete McRuer models, this approach follows the recent trends in the modelling of human-machine systems as multiloop systems or quadratically optimal controllers. Our results suggest that the model relying on a single transfer function with 4 parameters loses prediction capabilities during more realistic scenarios, in which random disturbances, such as wind gusts, affect the vehicle. In such cases, the multiloop model with the same number of parameters is able to capture human behaviour more accurately than McRuer model.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    18th IFAC Conference on Programmable Devices and Embedded Systems – PDeS 2024.

  • ISBN

  • ISSN

    2405-8963

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    229-234

  • Název nakladatele

    Elsevier

  • Místo vydání

    neuveden

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    19. 6. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku