Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Evolution Driven Controller Design for Aeroservoelastic Aircraft

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26230%2F13%3APU106419" target="_blank" >RIV/00216305:26230/13:PU106419 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2013-5153" target="_blank" >http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2013-5153</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2514/6.2013-5153" target="_blank" >10.2514/6.2013-5153</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Evolution Driven Controller Design for Aeroservoelastic Aircraft

  • Popis výsledku v původním jazyce

    An evolution driven controller design approach has been applied to an aeroservoelastic model of a large passenger aircraft. The aeroservoelastic model comprises structural, aerodynamic and flight dynamics related elements and the chosen controller architecture is based on Nonlinear Dynamic Inversion. The evolutionary concept has played a significant role in the optimization of the proposed NDI controller structure by providing tuned controller parameters which meet the designed fitness function criteria imposed through the optimization problem formulation. The proposed fitness function combines significant controller stability evaluation criteria into a single abstraction. The use of a robust optimization framework based on the genetic algorithms has allowed the suggested form of multi-criteria optimization definition. The suitability of the evolutionary optimization has been successfully tested on a set of examples, which accounted for rigid body aircraft dynamics as well as for the case with elastic structural modes. Time-domain simulation results have shown the compliance of the tuned controller performance to its anticipated behavior.

  • Název v anglickém jazyce

    Evolution Driven Controller Design for Aeroservoelastic Aircraft

  • Popis výsledku anglicky

    An evolution driven controller design approach has been applied to an aeroservoelastic model of a large passenger aircraft. The aeroservoelastic model comprises structural, aerodynamic and flight dynamics related elements and the chosen controller architecture is based on Nonlinear Dynamic Inversion. The evolutionary concept has played a significant role in the optimization of the proposed NDI controller structure by providing tuned controller parameters which meet the designed fitness function criteria imposed through the optimization problem formulation. The proposed fitness function combines significant controller stability evaluation criteria into a single abstraction. The use of a robust optimization framework based on the genetic algorithms has allowed the suggested form of multi-criteria optimization definition. The suitability of the evolutionary optimization has been successfully tested on a set of examples, which accounted for rigid body aircraft dynamics as well as for the case with elastic structural modes. Time-domain simulation results have shown the compliance of the tuned controller performance to its anticipated behavior.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Conference Proceeding Series (GNC/AFM/MST)

  • ISBN

    978-1-62993-153-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    1-17

  • Název nakladatele

    American Institute of Aeronautics and Astronautics

  • Místo vydání

    Boston, MA

  • Místo konání akce

    Boston, Massachusetts

  • Datum konání akce

    19. 8. 2013

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku