Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Simulation and Prototyping of FCS for Sport Aircraft

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26230%2F13%3APU106421" target="_blank" >RIV/00216305:26230/13:PU106421 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=17097834" target="_blank" >http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=17097834</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1108/AEAT-10-2012-0186" target="_blank" >10.1108/AEAT-10-2012-0186</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Simulation and Prototyping of FCS for Sport Aircraft

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The workload experienced by the pilots while operating and navigating an airplane in areas with dense air traffic, magnified by the complexity of meteorological phenomena and physiological limitations of manned flight support the rationality of a pilot workload reducing system. As LSAs (Light Sport Aircraft) are mostly flown by a single pilot, their operational concept would benefit from an intelligent flight control system assisting in aircrafts safe operation. This opinion motivated the authors to an experimental implementation of assisting flight control strategies. Proposed flight control concept for LSA integrates mechanical and digital control systems in a synergic way, allowing flight safety and comfort improvements by maintaining or augmenting overall system reliability and improving user experience in manual flying. The concept of an assisting flight control system is an intermediate step between manual and fly-by-wire control, making it a viable option for installations on board of price sensitive light sport aircraft. Presented paper describes the simulation and prototyping of control algorithms for an assisting flight control and navigation system. The applied control strategy uses classical control theory along with implementation of flight envelope protection features. The proposed flight control system was subjected to real-time and pilot-in-the-loop experiments in a light aircraft simulation lab SimStar. 

  • Název v anglickém jazyce

    Simulation and Prototyping of FCS for Sport Aircraft

  • Popis výsledku anglicky

    The workload experienced by the pilots while operating and navigating an airplane in areas with dense air traffic, magnified by the complexity of meteorological phenomena and physiological limitations of manned flight support the rationality of a pilot workload reducing system. As LSAs (Light Sport Aircraft) are mostly flown by a single pilot, their operational concept would benefit from an intelligent flight control system assisting in aircrafts safe operation. This opinion motivated the authors to an experimental implementation of assisting flight control strategies. Proposed flight control concept for LSA integrates mechanical and digital control systems in a synergic way, allowing flight safety and comfort improvements by maintaining or augmenting overall system reliability and improving user experience in manual flying. The concept of an assisting flight control system is an intermediate step between manual and fly-by-wire control, making it a viable option for installations on board of price sensitive light sport aircraft. Presented paper describes the simulation and prototyping of control algorithms for an assisting flight control and navigation system. The applied control strategy uses classical control theory along with implementation of flight envelope protection features. The proposed flight control system was subjected to real-time and pilot-in-the-loop experiments in a light aircraft simulation lab SimStar. 

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20206 - Computer hardware and architecture

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Aircraft Engineering and Aerospace Technology: An International Journal

  • ISSN

    0002-2667

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2013

  • Číslo periodika v rámci svazku

    85

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    400-415

  • Kód UT WoS článku

    000326668300006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84884873528