Zboží jako obraz. Obalová technika a obalový design.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26420%2F22%3APU143118" target="_blank" >RIV/00216305:26420/22:PU143118 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.nm.cz/o-nas/odborna-cinnost/projekty/spotrebni-imaginace-komunisticke-diktatury-ceskoslovenska-reklama-v-povalecnem-obdobi" target="_blank" >https://www.nm.cz/o-nas/odborna-cinnost/projekty/spotrebni-imaginace-komunisticke-diktatury-ceskoslovenska-reklama-v-povalecnem-obdobi</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zboží jako obraz. Obalová technika a obalový design.
Popis výsledku v původním jazyce
Text je příspěvkem k projektu Národního muzea v Praze "Spotřební imaginace komunistické diktatury. Československá reklama v poválečném období". Zabývá se problematikou balení, které chrání výrobky před znehodnocením, usnadňuje jejich používání a zároveň slouží jako významný prostředek vizuální komunikace. V obalu se propagace setkává s materialitou zboží a spotřební kultury, jejiž rozvoj ve druhé polovině 20. století umožnil příliv nových plasatických materiálů, které přinesly pozitivní i negativní důsledky. Díky novým umělým hmotám se obaly stávaly hygieničtější, trvanlivější a lépe se přepravovaly. Prvotní nadšení však nezohledňovalo dopady masové cirkulace zboží a obalového odpadu. Dynamiku rozvoje obalové techniky v státně-socialistickém Československu ovlivňoval zejména chronický nedostatek surovin i opožděné zavádění inovací. Od vývoje na Západě se lišil i samotný vztah mezi obalem, jeho materiálem a obalovým designem – uvažování o balení výrobků bylo zpravidla oddělené od práce grafických designérů, kteří se tak nemohli zapojovat do kreativních tvarových řešení a podílet se na tvorbě komplexního obrazu produktu. Vzhledem k oddělení výroby a obchodu docházelo často k nesouladu mezi voláním po inovacích a praxí.
Název v anglickém jazyce
Goods like an image. Packaging technology and packaging design.
Popis výsledku anglicky
The text is a contribution to the project of the National Museum in Prague "The Consumer Imagination of the Communist Dictatorship. Czechoslovak Advertising in the Postwar Period". It deals with the issue of packaging, which protects products from deterioration, facilitates their use and at the same time serves as an important means of visual communication. In packaging, promotion meets the materiality of goods and consumer culture, the development of which in the second half of the 20th century was made possible by the influx of new plastic materials, which brought both positive and negative consequences. New plastics made packaging more hygienic, more durable and easier to transport. However, the initial enthusiasm did not take into account the impact of the mass circulation of goods and packaging waste. The dynamics of the development of packaging technology in state-socialist Czechoslovakia was affected mainly by the chronic shortage of raw materials and the late introduction of innovations. The relationship between packaging, its material and packaging design was also different from the development in the West - thinking about product packaging was usually separate from the work of graphic designers, who could not be involved in creative shape solutions and participate in the creation of a complex product image. Given the separation of production and business, there was often a mismatch between the call for innovation and practice.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Spotřební imaginace státního socialismu
ISBN
978-80-7470-449-9
Počet stran výsledku
504
Strana od-do
358-385
Počet stran knihy
504
Název nakladatele
Akropolis, Národní muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—